logo F1zpravy.czF1online.sk

Direktiva nepomohla? Red Bull opět upozorňuje na zadní křídlo McLarenu

Lando Norris
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 4. 2025

Flexibilita už není tématem, které se čas od času objeví, vyřeší se a poté zmizí. Stal se z ní jeden konstantní dialog, respektive monolog zainteresovaných stran. Pohled ze zadních kamer monopostů na Velké ceně Japonska odhalil, že zadní křídlo týmu McLaren se nadále ohýbá, což vyvolalo další reakci ze strany zástupců Red Bullu.

Musíme si to ujasnit. Před Velkou cenou Číny začala platit nová technická direktiva pro zadní křídla, která stanovovala nové parametry zátěžových testů těchto komponentů; od Velké ceny Španělska začne platit technická direktiva, která má upravit a dosáhnout přesně totéž, ale v oblasti předních křídel.

Hlavně od druhé jmenované direktivy si Red Bull slibuje důležité změny. Christian Horner to vyjádřil už v Číně. „Můžete vidět, že pracovní okno těchto aut je velmi, velmi úzké a tato změna v oblasti předních křídel je významná. Bude zajímavé sledovat, jak a koho to ovlivní,“ řekl šéf Red Bullu, který později ještě dodal: „Rozdíly mezi čtyřmi nejlepšími týmy jsou v současnosti velmi malé a vše bude záležet na vývoji. V devátém závodě sezony přijde velká změna pravidel. Kdo ví, jak to ovlivní pravidla hry? Proto potřebujeme maximalizovat naše příležitosti, a to se nám v Japonsku podařilo.“

Nyní se přesuňme do zadní části monopostů. Od Velké ceny Číny má platit technická direktiva, která stanovuje nové parametry pro zkoušky zadních křídel. Zástupci McLarenu dali hned v Šanghaji jasně najevo, že jich se změna netýkala. I když toto téma téměř dokonale proklouzlo pod radar, podle šéfa FIA pro záležitosti monopostů, Nikolase Tombazise, musely projít změnami konstrukce až poloviny týmů.

„Pokud se nemýlím, čtyři nebo pět týmů nebylo v Austrálii v souladu s požadavky a všichni před víkendem v Číně provedli změny,“ řekl Tombazis. Ten kromě toho vyslovil spokojenost se situací a dodal: „Myslím si, že prozatím to bude stačit.“

Bude? Hned po Velké ceně Japonska se na sociálních sítích vyrojily záběry ze zadních kamer jednotlivých monopostů, z nichž je vidět, že zadní křídlo McLarenu se nadále nemálo ohýbá. Ve čtvrtek nastartoval diskusi Max Verstappen. „Každý jde až na hranu. Je na FIA, aby rozhodla, co je povoleno. Já nejsem zklamaný [že nemáme takové křídlo]. Všichni odvádějí své maximum a možná někteří lidé si vykládají pravidla trochu jinak,“ řekl nizozemský závodník.

Trochu paradoxně se do debaty zapojil i jeho otec Jos, který před bahrajnským víkendem sdílel na sociálních sítích právě tyto záběry, na kterých je vidět srovnání zadního křídla McLarenu a Red Bullu. Zajímalo nás, jestli na něj na čtvrté velké ceně sezony někdo naváže. Kromě jeho syna se přidal i Helmut Marko.

„Je na FIA, aby o tom rozhodla, ale Josovy záběry ukázaly zcela odlišný obraz. Nu, jak jsem řekl, je to na federaci. Oni to musí vyřešit, my nejsme kontroloři,“ konstatoval poradce Red Bullu.

Otázka je, jestli se s tím bude něco dělat. Zatím nevíme, že by stáj z Milton Keynes podala nějaký formální protest, a tiše zůstala i samotná FIA, přestože máme informace, že o situaci ví. „Video vzbudilo určitý zájem a The Race se dozvěděl, že FIA byla obeznámena s tím, co se objevilo na sociálních sítích,“ uvedl známý portál.

„Bez formální stížnosti ze strany některého z týmů ohledně možného porušení pravidel však federace nemá povinnost zahájit vyšetřování, pokud sama neusoudí, že došlo k jednoznačnému a viditelnému porušení předpisů,“ uvedl The Race.

„Jedním z problémů v podobných případech je, že záznamy z palubních kamer mohou někdy zkreslit pohled na pohybující se součástky. Kamera totiž při brzdění a zrychlování rotuje spolu s monopostem, což může ovlivnit vnímání pohybu. Právě proto má FIA k dispozici vlastní vysoce kvalitní kamery s vysokým rozlišením, které využívá k monitorování křídel už od úvodních fází šampionátu. Doteď se navzdory četným statickým testům neprokázalo, že by některý tým porušil pravidla,“ dodal britský portál.

Související zprávy

Diskuze