logo F1zpravy.czF1online.sk

Briatore chce v roce 2026 vítězství a v roce 2027 titul. Od de Mea dostal plné pravomoci

Flavio Briatore
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 3. 2025

Flavio Briatore není žádný „poradce“. Tento muž nebyl stvořen, aby pracoval jako něčí podřízený. Italský byznysmen se v roce 2024 s velkou pompou vrátil do Formule 1 jako poradce Alpinu, ale všichni víme, že je de facto šéfem týmu. Neskrývá to ani sám Flavio.

Bývalý tovární tým Renaultu, který v letech 2005 a 2006 dokráčel s Briatorem a Fernandem Alonsem až na vrchol, má za sebou další restrukturalizaci a výměnu vedení. V Enstone si šéfové podávali kliky a ke střídání vedoucích zaměstnanců docházelo v podstatě každý rok.

Nič to však nezměnilo na tom, že tento tým kráčel v poslední dekádě od jednoho zklamání k druhému. Monopost nebyl dostatečně dobrý, pohonná jednotka dostatečně výkonná, výsledky dostatečně kvalitní. Když prezident Renaultu na jaře 2024 jmenoval svého poradce Flavia Briatoreho, začalo se mluvit i o prodeji týmu. Podle samotného Flavia jsou však cílem mistrovské tituly.

„Tento tým je stejný, i když se nyní jmenuje Alpine,“ řekl Briatore v rozhovoru pro Motorsport.com. „Je to Benetton, je to Renault a Alpine. Změnily se barvy triček, trochu se změnily výkony, ale je to stejný tým.“

„Během patnácti let mimo Formuli 1 jsem sledoval závody v televizi. Jednoho dne jsem zavolal Lucovi de Meovi. Řekl jsem mu, že mi je líto, když vidím tým v takové formě, protože to byl můj tým a já jsem ho vytvořil; postavil jsem továrnu, která stvořila mistrovská auta,“ řekl Ital, který chtěl svému dílu navrátit starý lesk.

„Chtěl jsem něco udělat. Začali jsme si telefonovat a jednou jsme se s Lucem setkali v Paříži. Byl jsem zaneprázdněn s mojí sítí restaurací, která zaměstnávala 1200 lidí. Potom jsem prodal polovinu podniku a měl jsem o trochu víc času. Řekl jsem tedy Lucovi, abychom se setkali. Stále mám stejný manuál, pomocí kterého jsem stvořil tento tým. Měl jsem jen jednu podmínku – chtěl jsem plné pravomoci,“ řekl Briatore.

Není žádným tajemstvím, že navzdory statusu poradce je Flavio ve skutečnosti šéfem týmu. Každý generál však potřebuje generální štáb. V Enstone už byl David Sanchez jako technický ředitel a Briatore přivedl na post šéfa Olivera Oakese. Začal se rodit další tým, další pětiletka a další plán, jak dostat francouzskou značku na vrchol.

„Bruno Famin odvedl skvělou práci a získal Davida Sancheze, ale potřeboval jsem šéfa, který by velel v poli. Ollie byl nejlepší možností. Je mladý, je ambiciózní, zná byznys, je to týmový hráč, je dobrý s lidmi a žije dvacet minut cesty od továrny,“ řekl Briatore.

„Když stavíte dům, potřebujete někoho jako základy. Nedávalo smysl stavět posranou střechu a pak sledovat, jak se všechno hroutí. To byly základy, na kterých jsme stavěli kousek po kousku. Najali jsme nové lidi a tým získával větší důvěryhodnost. Je to projekt, našli jsme mu nové sponzory a začali jsme hledat jezdce. Vrátil jsem se, protože jsem věřil, že mám šanci dostat tým zpět do správných kolejí,“ konstatoval 74letý navrátilec do světa F1.

Flaviovi, tradičně, nechybí ani velké cíle. Jsme zvyklí, že Alpine a jeho předchůdci patří do středu pole. Nezapomínejme však, že každý se může zařadit mezi nejlepší. Tento tým má vítězný rodokmen a také o takovém McLarenu jsme si mysleli, že zůstane navěky zaseknutý ve středu pole. Briatore věří, že se mu podaří něco podobného a vrátí svůj tým na nejvyšší stupínek.

„Dva nebo tři týdny,“ odpověděl Briatore se smíchem na otázku, jak dlouho mu to potrvá. „Tato sezóna bude důležitá, protože se potřebujeme připravit na rok 2026, kdy chceme začít vyhrávat závody.“

„V roce 2026 budeme mít motory Mercedes a do té doby potřebujeme tým zaplnit lidmi se zkušenostmi. Je to stejné jako s Benettonem. Lidé nás považovali za vtip a říkali, že jsme výrobce triček, ale když jsme vyhráli pár závodů, každý se k nám chtěl přidat a začali nás vnímat – stejně to platilo o Renaultu. Pokud budou všichni spolupracovat, věřím, že v roce 2026 můžeme vyhrávat závody a v roce 2027 bojovat o titul,“ dodal odvážně Briatore.

Související zprávy

Diskuze