logo F1zpravy.czF1online.sk

Má Red Bull problémy s vývojem motoru? Berger: Takto obvykle vypadá začátek konce

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 2. 2025

Rok 2026 přinese velký restart. Bohatá historie Formule 1 si v podstatě nepamatuje, že by se v jednom roce kompletně překopala technická pravidla pro motory i šasi. To může přinést výraznou změnu v rozložení sil na startovním roštu a veřejnost už nyní spekuluje, kdo je na tom s vývojem nejlépe.

Favority médií jsou v současnosti Mercedes a Ferrari. Důvod je jednoduchý – při vývoji mají nejvíce zdrojů, nejvíce lidí a nejvíce zkušeností, zatímco v příbězích ostatních dodavatelů se objevují pochybnosti. Tyto zprávy v podstatě potvrzují i informace ze zákulisí, které však jen velmi málo prosakují na veřejnost.

V každém případě platí, že Honda si návrat do Formule 1 rozmyslela poněkud pozdě a kvůli čekání na rozhodnutí přišla o čas. Red Bull sice získal nemálo know-how a strojů od japonské automobilky, ale projektu Red Bull Powertrains, na kterém tým spolupracuje s automobilkou Ford, stále chybí zdroje i lidé. A nakonec Audi chybí lidé i zkušenosti, i když na rozdíl od Red Bullu se může opřít alespoň o know-how a zdroje obrovské automobilky.

Naopak Ferrari a Mercedes nečelí žádným podobným problémům. Samozřejmě to ještě neznamená, že v roce 2026 budou nejsilnější, ale italský magazín Autosprint ve svém tištěném vydání potvrzuje obavy fanoušků Red Bullu, které se přímo vážou k možnému odchodu Maxe Verstappena.

„Italský magazín Autosprint ve svém tištěném vydání píše o Red Bull Powertrains. Podle zdrojů časopisu jsou spekulace o problémech s pohonnou jednotkou týmu pravdivé. Na jedné straně mohou být motory nedostatečně výkonné, ale zároveň je největším problémem spolehlivost,“ cituje italský magazín portál GPblog.

Berger: Takto vypadá začátek konce

Toto téma přímo souvisí se spekulacemi o možném odchodu Maxe Verstappena. Asi si nemusíme nic nalhávat – nizozemský šampion sotva bude chtít pokračovat v Red Bullu, pokud v monopostu svého týmu nebude mít šanci na titul. Stáj z Milton Keynes loni nastoupila sestupnou trajektorii a nedokázala si udržet dominanci z roku 2023, o které byli mnozí přesvědčeni, že vydrží až do konce aktuálního cyklu pravidel.

„Je známo, že vybudovat něco trvá mnohem déle než to zničit,“ prohlásil v rozhovoru pro Auto Motor und Sport bývalý pilot Formule 1 Gerhard Berger. „Nikoho by však ani nenapadlo, že všechno se začne hroutit už půl roku po smrti Didiho Mateschitze.“

Rakušan následně dostal otázku, zda k propadu Red Bullu přispěly i rozbroje z úvodu sezony 2024. „Když se propírají taková témata, často to znamená začátek konce,“ odpověděl. „Formule 1 je mimořádně komplexní a panuje zde tvrdá konkurence. Úspěch je možný pouze v případě, že všichni táhnou za jeden konec provazu, jsou jednotní a dobře spolu komunikují.“

Berger má se značkou Red Bull dlouhou společnou historii. Už jako jezdec byl vůbec prvním závodníkem, kterého firma podporovala. S Didim Mateschitzem zůstali blízcí i v následujících letech a právě jeho smrt považuje za bod obratu v komunikaci i rozhodování týmu.

„Značka Red Bull vždy vyzařovala radost a měla skvělý image. Najednou se však všechno změnilo. Pro tento tým je naprosto netypické, že už neposkytuje jasná stanoviska. Vezměte si jako příklad Sergia Péreze. Bylo očividné, že už nepodává požadované výkony, ale přesto mu nabídli novou smlouvu, což veřejnost vůbec nepochopila,“ konstatoval Berger.

„Možná za tím byly marketingové důvody nebo smluvní závazky, ale když se jeho výkony nezlepšovaly, dostal tři závody, pak dva a rozhodnutí se neustále odkládalo. Neviděl jsem v tom žádnou jasnou komunikační linii. V éře Mateschitze byl Red Bull vždy znám jednoznačností při vyjádřeních,“ dodal Berger.

Související zprávy

Diskuze