logo F1zpravy.czF1online.sk

Oakes dal Szafnauerovi za pravdu jen částečně: Netřeba zapomínat na to, kdo platí účty

Oliver Oakes
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala7. 2. 2025

V Renaultu a Alpině to v posledních letech více nefungovalo než fungovalo. Otmar Szafnauer po odchodu vysvětloval, proč všechny plány francouzské stáje ztroskotaly, přičemž poukázal na jeden velký problém: šéfové z automobilky prý do všeho příliš často strkali nos. Současný šéf týmu Oliver Oakes dal svému předchůdci jen částečně za pravdu a vedení se zastal.

Otmar Szafnauer se v Alpině udržel jen půldruhého roku. Následně se se stájí rozešel a nebylo to v dobrém; v nedávném podcastu mluvil o tom, jaké se v týmu dělaly intriky a jak vypadaly interní mocenské boje. Manažeři se podle něj více starali o své kariéry než o dobro týmu.

Loni proto dostal otázku, zda v Renaultu vůbec chápali, co je nutné udělat, aby stáj dosáhla úspěchu. „Podle toho, co jsem viděl, ne,“ zněla přímá odpověď Otmara Szafnauera. „Nejlepší věc, kterou může udělat nejen Renault, ale jakákoli velká automobilka, je necpat do toho nos. Dělají to dokonce i velké automobilky, které mají motorsport ve své DNA… Nechte to na pokoji! Od práce v běžné automobilce se to liší natolik, že byste to měli zkrátka přenechat odborníkům.“

Szafnauer chtěl v týmu vytvořit podmínky k tomu, aby zaměstnanci mohli využít svůj potenciál naplno. To, co se mu podařilo ve Force Indii, však v Renaultu kvůli zmíněným zásahům ze strany generálního ředitele stáje či dokonce lidí ze samotného Renaultu, kteří považovali pravidelné čistky za pevnou součást své pracovní náplně, nešlo dosáhnout.

Oliver Oakes měl v rozhovoru pro Autosport zareagovat na tato tvrzení Otmara Szafnauera. Uznal, že v něčem má pravdu, ale jako šéf Alpinu se vyššího vedení zastal. „Já bych řekl, že to nelze takhle zobecňovat. Myslím si, že je fér říci, že některé věci z toho jsou pravdivé,“ hodnotí. „On je dobrý chlapík a už tady byl, ale na druhé straně si myslím, že lidé by měli pamatovat i na to, kdo platí účty a kdo podporuje tým. Z mého pohledu máme velké štěstí, že máme tuto podporu.“

Podle 37letého Brita je důležitá i sebereflexe. „Vždy je snadné ukazovat prstem na někoho, kdo do toho ‚cpe nos‘, ale někdy se musíte sami sebe zeptat: Proč se v tom musí angažovat? Je to proto, že některé věci nezvládáme? Je to proto, že jsme sešli ze správné cesty? Nejprve z toho můžete být frustrovaní, ale s odstupem si řeknete: Možná jsme to opravdu měli udělat lépe, ale nechtěli jsme o tom ani slyšet.“

Oakes nevidí důvod, proč by Luca de Meo neměl zasahovat do záležitostí týmu. „Nemyslím si, že bychom potřebovali něco skrývat. Nemyslím si, že bychom si je měli držet od těla. Koneckonců pracujeme společně, tu důvěru si musíme vybudovat. F1 je komplexní byznys stejně jako automobilový průmysl a nevíte všechno udělat perfektně hned napoprvé.“

„Co se stalo předtím — nu, každý má svůj pohled a svůj názor. Z mého pohledu se věci trochu změnily. Luca má možná se mnou a Flaviem trochu přímější kontakt. Možná tým potřeboval tvrdě narazit na dno, aby se restartoval. Nevím. Nakonec vám však nic z toho nebrání postavit dobré auto,“ podotkl bývalý šéf Hitechu v juniorských šampionátech.

Olivera Oakese čeká první kompletní ročník v Alpině — za předpokladu, že se nebude opakovat historie a v Enstone opět nezačnou padat hlavy. Právě to je jeden z důvodů, proč je po 74 velkých cenách z velkolepého stozávodového plánu nad slunce jasnější, že svých cílů nikdy nedosáhne. V uplynulém roce Alpine získal jen dvě pódia, i ta s dávkou štěstí.

„Každý se mě ptá, jestli cítím na ramenou tu tíhu nebo zda cítím tlak. Já se na to opravdu dívám jinak,“ prozradil Oakes. „Neexistuje žádný hlavní plán ani nic z toho, o čem se mluvilo dříve — jako o té stovce závodů a podobně. My se zkrátka musíme zlepšit, tenhle tým musí dobře fungovat.“

„Musíme se koncentrovat sami na sebe. I při tom humbuku kolem pohonné jednotky, prodeje a dalších hloupostí si myslím, že lidé už viděli, že nás to až tak netrápí. My zkrátka skloníme hlavy a pustíme se do práce,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze