logo F1zpravy.czF1online.sk

Jihoafrická republika spustila výběrové řízení na potenciálního organizátora závodu

Kyalami
© Twitter/Audi Sport
Milan Kubala
Milan Kubala21. 1. 2025

Jihoafrická republika je o krok blíže k návratu do kalendáře Formule 1, která je často kritizována za to, že na černém kontinentu chybí. Královna motorsportu by zemi podle Stefana Domenicaliho ráda přivítala, ale nejprve si musí splnit i své povinnosti. Jednou z nich je najít organizátora závodu – vláda se proto pustila do tohoto úkolu.

Okruh Kyalami chybí v kalendáři Formule 1 už od roku 1993. Od té doby bylo několik pokusů vrátit ho na mapu světového motorsportu a Formule 1, ale všechny selhaly. V posledních letech se zájem opět zvýšil, což vedlo ke spuštění výběrového řízení, od kterého si ministerstvo sportu slibuje nalezení promotéra.

Na 37 stranách dokumentu o požadavcích na pořádání velké ceny se podle portálu Autosport píše i následující: „DSAC (ministerstvo sportu, umění a kultury) je v přímém kontaktu s managementem F1 včetně generálního ředitele Stefana Domenicaliho, aby se shodli na nezbytných organizačních standardech.“

„Soutěž na nalezení potenciálních organizátorů byla spuštěna. DSAC vytvořilo řídicí výbor pro výběrové řízení (BSC), aby celý proces řídilo, vyhodnotilo nabídky a vybralo promotéra,“ pokračuje ministerstvo. „Sestává z dvanácti členů různých sektorů, jako jsou motorsport, vysílání, média a právo, a každou nabídku vyhodnotí na základě finanční stability a vhodnosti infrastruktury.“

Dějištěm závodu nemusí být jen okruh Kyalami. „Zatím nedošlo ke konečnému výběru dějiště. Vyzýváme potenciální promotéry nebo pořadatelská města a partnery akce, aby navrhli vhodnou lokalitu (na základě kritérií popsaných v tomto dokumentu) v rámci Jihoafrické republiky. Po doporučení BSC bude konečná nabídka nebo seznam nabídek předložen DSAC ke zvážení, než bude zaslán managementu F1.“

Ministerstvo hledá organizátory, kteří by byli schopni pořádat závody v období deseti let, počínaje sezónou 2026 nebo 2027. Co ještě musí splnit? Jednou z podmínek „ikonické destinace“, o kterou žádá výběrové řízení, je blízkost velkého města, důraz na veřejnou dopravu a obnovitelné zdroje, které by splňovaly kritéria udržitelnosti F1.

Dějiště má být schopno přivítat alespoň 125 tisíc fanoušků denně na okruhu o délce od 4,5 do 5,5 kilometru, přičemž trať musí mít alespoň kilometr dlouhou rovinku. Zájemci mají předložit své nabídky do konce měsíce.

Jedním z potenciálních dějišť je nadále okruh Kyalami nedaleko Johannesburgu, ale zvažuje se také městská trať přímo na pobřeží v Kapském městě. Alternativou je i vybudování samostatné tratě nedaleko města.

Návrh městského okruhu v Kapském městě (CapeTown GP SA)

Související zprávy

Diskuze