Smedleymu se nelíbí dnešní inženýři: Kluci, co se s tím tak serete?
Rob Smedley patří ve světě závodních inženýrů k nejznámějším postavám, přestože v kariéře vedl v podstatě jen Felipeho Massu – výjimkami jsou Luca Badoer a Giancarlo Fisichella, kteří Brazilce nahradili po jeho úrazu v Maďarsku. Jeho pokyny „Fernando is faster than you“ a „Felipe baby, stay cool“ se omílají i dnes. Robovi se však způsob komunikace jeho následovníků příliš nezamlouvá.
Známý pokyn Massovi v Německu v roce 2010 přišel v době, kdy byla týmová režie zakázána. Kódované zprávy se používají dodnes, protože komunikace mezi jezdcem a inženýrem je veřejná a soupeři poslouchají. Podle bývalého inženýra Jordanu, Ferrari a Williamsu by však dnešní muži na boxových zídkách mohli zapracovat na způsobu komunikace. Podle něj se totiž ke svým pilotům chovají příliš měkce a nejsou dostatečně přímočaří.
„Myslím si, že v dnešní Formuli 1 se lidé až příliš drbou s tím, jak posouvají zprávy jezdcům,“ prohlásil Smedley v podcastu Red Flags. „Nedívám se na každý závod, ale když jsem nějaký viděl, tak jsem si říkal: ‚Kluci, co se s tím tak serete? Zkrátka mu řekni, co mu chceš říct, ne?‘“
„Dejte nějakému narcistickému sociopatovi prst a on vám sežere celou ruku, takže mu raději nedávejte ani ten prst. Neukažte mu, že máte nějaký druh komplexu méněcennosti. Když mu něco řeknete a on to možná udělá, je třeba říci: ‚Chlapče, žádné možná, tady jsme v práci, ne? Já ti něco řeknu a ty to zkrátka uděláš.‘“ řekl Smedley.
„Když mi šéf něco řekne, tak to udělám. Takhle funguje tento svět. Když to neuděláme správně, tak ve světě narcisů a sociopatů nám začnou říkat, abychom to dělali nesprávně. Pokud to nedokážete v tomto prostředí, kde vládne velký tlak, tak vše přestane fungovat a vykolejí se. Raději si tedy stanovme základní pravidla a všichni se podle nich řiďme,“ dodal bývalý inženýr F1.
Najdou se však i výjimky, a když se řekne přímý a otevřený inženýr, většinu lidí dnes napadne GP Lambiase. Ten vede jednoho z nejúspěšnějších a nejimpulzivnějších jezdců na roštu, ale přesto nejednou ukáže, že pořád má nad ním převahu. Letos v Maďarsku označil svého svěřence jako „dětinského“ a předloni v Belgii ho uzemnil tím, že si to příště může udělat podle sebe.
„Kdyby byla trať o dvě vteřiny rychlejší a ty bys měl prázdnou baterii, jak by to asi skončilo? Ale řekni mi, co chceš dělat v Q3 a my to uděláme – pneumatiky, palivo a plán jízdy,“ prohlásil Lambiase.
Za tento přístup ho ve zmíněném rozhovoru pochválil i Smedley. „Max a GP mají rozhodně správný vztah. GP mu řekne, jak to je, a Max opětuje palbu. Na GP mám velmi rád jednu věc – podobně jsem se vždy cítil i já –, že tito jezdci se na svůj tým někdy dívají trochu sociopaticky,“ míní bývalý zaměstnanec Ferrari a Williamsu.
„Inženýři často ponocují, aby pro jezdce vše připravili. Sám jsem svým jezdcům nejednou řekl, že by se měli vrátit do garáže a omluvit se klukům za své, mírně řečeno, nezralé nebo nehezké chování. Jděte za nimi a omluvte se. GP to udělal Maxovi a já to také udělal svým jezdcům,“ dodal Rob.
- Štítky
- Rob Smedley