logo F1zpravy.czF1online.sk

Postupně se blížíme tím směrem, prohlásil šéf sportovního programu Toyoty o F1

Logo Toyota na monoposte Haasu
© Toyota GAZOO Racing/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 1. 2025

Blíží se do Formule 1 další automobilka? V posledním roce se skloňovalo několik spekulací a zaznělo několik jmen. Zajímavým případem je také největší výrobce na světě, japonská automobilka Toyota, která v uplynulém roce zahájila technologickou spolupráci s týmem Haas. Podle šéfa jejího sportovního programu se tímto firma „postupně blíží“ k plnohodnotnému návratu do nejvyšší motoristické třídy.

Tovární tým japonské automobilky opustil Formuli 1 na konci sezóny 2009, ale její technologické centrum v Kolíně nad Rýnem vlastně nikdy nezastavilo svůj provoz. Nevyvíjely se zde ovšem jen rychlé stroje Toyoty do jiných sérií, ale zdejší zařízení využívaly i týmy Formule 1.

Japonská automobilka koncem loňského roku oznámila spojení sil s americkým týmem Haas. Spolupráce nezahrnuje jen loga Toyoty na týmovém oblečení, ale Japonci se budou podílet na uskutečnění prvních testů se starým monopostem Haasu, vývojovém programu a stavbě nového simulátoru v továrně stáje v Banbury.

Při oznámení těchto novinek však ředitel Toyota Gazoo Racing, sportovního oddělení automobilky, Masaja Kadži, prohlásil, že společnost neplánuje návrat do sportu jako tým ani jako dodavatel motorů – jako v letech 2002 až 2009. Automobilka zároveň trvala na tom, že má v plánu využít kooperaci s Haasem jen na vzdělávání vlastních inženýrů a rozvoj jezdců.

Nyní však Kadži v rozhovoru pro Motorsport.com prohlásil, že plány Toyoty s Formulí 1 jsou mnohem hlubší. „Samozřejmě, že zkoumáme technologie směrem k roku 2026 a dokonce i současné technologie ve Formuli 1. Mám pocit, že se postupně blížíme tím směrem,“ prohlásil přítel současného šéfa Haasu Ajaa Komaca.

Následně však dodal, že automobilka je stále několik let vzdálena plnohodnotnému návratu do Formule 1. „Nejsme v bodě, kdy bychom přesměrovali všechny naše zdroje do návratu do F1. Stále je nejisté, co se stane po roce 2030. Pracujeme na různých technologiích a zda se tento vektor setká s Formulí 1, se teprve dozvíme,“ prohlásil Kadži.

Také dodal: „Pokud bychom měli vlastní tým, mohli bychom rozhodnout, které jezdce posadíme do auta, a snadněji bychom dostali piloty do F1. Realisticky však musíme posoudit, kolik peněz a kolik zaměstnanců k tomu potřebujeme.“

„Proto říkám, že ještě nejsme v bodě, kdy bychom si řekli: ‚Pojďme okamžitě založit náš tým.‘ Prozatím je důležité budování partnerství, jako například s Haasem, a spolupráce s týmy. Nejsme v bodě, kdy bychom byli ochotni přeskočit několik schodů. Musíme se soustředit na to, co máme dělat dnes,“ konstatoval Kadži.

Související zprávy

Diskuze