logo F1zpravy.czF1online.sk

GM zbrojí na F1 a zakládá společnost na vývoj formulových motorů

Cadillac F1
© Cadillac F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 13:05

Cadillac a GM pokračují ve svých přípravách na oficiální vstup do Formule 1. Od prvních předsezónních testů nováčka nás nedělí už ani čtrnáct měsíců a automobilka má se svými partnery stále spoustu práce. I když tým momentálně nemusí nutně řešit vývoj vlastních motorů, první kroky učinil i v tomto směru.

General Motors získal na podzim zelenou od Liberty Media a v roce 2026 se může postavit na startovní rošt. Americká automobilka by se jednoho dne chtěla stát plnohodnotným továrním týmem, ale na výrobu vlastního motoru pro rok 2026 je přece jen trochu pozdě. Cadillac proto se svými partnery uzavřel dohodu o dodávkách motorů s Ferrari, ale už neuvedl, jak dlouho je bude používat.

Víme jen to, že GM plánuje nasadit do boje vlastní pohonnou jednotku, ale z oficiálních dokumentů jsme se už nedozvěděli o žádném závazku, dokdy tak musí – nebo chce – učinit. Něco nového však přinesla poslední zpráva představitelů nového amerického týmu – momentálně jej zastupují TWG Motorsports a General Motors –, kteří oznámili založení GM Performance Power Units. Ta by měla jednoho dne nahradit Ferrari a vyvíjet vlastní formulové motory pro Cadillac.

Podle tiskové zprávy klíčových podporovatelů nového týmu je cílem uvést skupinu na cestu „plnohodnotného továrního týmu“, a to „do konce dekády“. Používání motorů Ferrari by se tedy podle tohoto stanoviska mohlo prodloužit až do roku 2030.

Cadillac však nyní vytvořil svou „Red Bull Powertrains“ nebo „Mercedes AMG High Performance Powertrains“ a jmenoval jí nového šéfa. Stane se jím dlouholetý zaměstnanec firmy Russ O’Blenes, který pracuje pro GM šestnáct let a naposledy zde vedl její sportovní oddělení, dříve zodpovídal za vývoj motorů pro sportovní potřeby General Motors.

„S potěšením vítáme Russe v této nové roli, uvedl šéf TWG Dan Towriss. „Jeho znalosti a vedení sehrají klíčovou roli při kladení základních stavebních kamenů na nové cestě Cadillacu v F1. Spolu se šéfem Graemem Lowdonem povedou tým a stanoví nové standardy pro výkonnost a inovace ve sportu.“

Prezident General Motors, Mark Reuss, v této záležitosti uvedl: „Russ přináší obrovské zkušenosti z mnoha mistrovských sérií a má obrovské technické znalosti včetně vývoje průkopnického hybridu pro Cadillac v IMSA a motorů pro Corvette C8.R, které jsou prověřenými vítězi. V F1 předvedeme inženýrské a technologické schopnosti GM na globální scéně. Russ je pro vedení vývoje naší pohonné jednotky správná volba.“

Má to ale ještě jeden drobný háček. GM Performance Power Units bude sídlit v Charlotte, v Severní Karolíně. Nacházet se tedy bude poblíž celého technologického centra General Motors a tím i důležitého know-how, ale zároveň velmi daleko od továrny závodního týmu v Silverstonu. Formulový tým General Motors tedy určitě nebude mít všechno pod jednou střechou a bude spoléhat na spolupráci více center.

Související zprávy

Diskuze