Magnussen přiznal, že po odchodu z McLarenu ho musela živit přítelkyně
Kdo by nechtěl být pilotem F1, vydělávat si na živobytí závoděním, být slavný, podepisovat drahé sponzorské smlouvy a stát se bohatým? Nic z toho však není samozřejmostí ani pro skutečné jezdce v královně motorsportu. Kevin Magnussen prozradil, že v jisté době byl zcela na mizině a musel se spolehnout na svou přítelkyni.
Piloti F1 patří mezi nejpopulárnější sportovce na světě. Pro Kevina Magnussena však popularita není příliš důležitá. Například na sociálních sítích je z hlediska počtu sledujících mezi posledními a na úrovni nováčků, ačkoli svůj debut ve Formuli 1 absolvoval již v roce 2014.
# | Pilot | Počet sledujujících na IG (mil.) |
---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 38,5 |
2. | Charles Leclerc | 17,4 |
3. | Max Verstappen | 13,5 |
4. | Carlos Sainz | 10,9 |
5. | Daniel Ricciardo | 9,5 |
6. | Lando Norris | 9,4 |
7. | Sergio Pérez | 7,6 |
8. | Fernando Alonso | 7,3 |
9. | George Russell | 6,2 |
10. | Pierre Gasly | 5,4 |
11. | Valtteri Bottas | 4,7 |
12. | Franco Colapinto | 4,3 |
13. | Oscar Piastri | 3,1 |
14. | Alex Albon | 3,0 |
15. | Júki Cunoda | 2,6 |
16. | Esteban Ocon | 2,5 |
17. | Ollie Bearman | 2,4 |
18. | Nico Hülkenberg | 2,0 |
19. | Kevin Magnussen | 1,5 |
20. | Kuan-jü Čou | 1,5 |
21. | Lance Stroll | 1,4 |
22. | Andrea Kimi Antonelli | 1,1 |
23. | Logan Sargeant | 1,0 |
24. | Liam Lawson | 0,9 |
25. | Gabriel Bortoleto | 0,9 |
26. | Jack Doohan | 0,3 |
27. | Isack Hadjar | 0,2 |
„S touto stránkou Formule 1 se neztotožňuji — neztotožňuji se s tím, že bych měl být influencer. Vůbec,“ prohlásil Kevin Magnussen v rozsáhlém rozhovoru o své kariéře pro Autosport. Dánovi by spíše vyhovovalo jezdit v královně motorsportu před 50 lety, kdy šlo jen o sport a o nic jiného.
Ze svého postavení rozhodně neždímá tolik peněz, kolik by mohl, ale raději je sám sebou. „Jsem pilot a jezdím v autě. Cítil bych se moc nesvůj, kdybych se tu měl procházet v oblečení Prada nebo nějaké jiné módní značky. Kdyby mi zaplatili spoustu peněz, dobře, možná bych si to oblékl, ale cítil bych se velmi zvláštně.“
„Formule 1 má i svou komerční stránku a naučil jsem se v ní orientovat. Ve sponzoringu a obchodních dohodách je spousta peněz, ale zjistil jsem, že tyto drahé módní značky stejně nechtějí nic platit, protože jsou tak obrovské. Proto je lepší spolupracovat s IT firmou,“ zní Magnussenovo doporučení.
Každému vyhovuje něco jiného. Někdo si libuje v tom, že je tváří drahých produktů od světových značek. Magnussen zase hledá požitek v samotném závodění, které bylo dlouhá léta středem jeho života.
„K čemu to všechno? Vybudujete velkou značku, stanete se módní ikonou a podobně… Myslím si, že někteří lidé si tím jen hladí své ego,“ pokračoval ve své rozpravě o influencerech ve sportu. „Když se nad tím zamyslíte, tak my jen závodíme v monopostech. Ty opravdu důležité věci v životě se nedějí tady.“
„Myslím si však, že tohle nám je vštěpováno už od mladého věku, všem těmto jezdcům, že tohle jsme my. Je to naše identita. Vaše ego hladí, když jste rychlí. Cítíme se dobře, když jsme rychlí, když jsme rychlejší než ostatní,“ vysvětluje Magnussen, jak funguje mozek závodníka. „Je to zvláštní věc, když se nad tím zamyslíte. Když jste od někoho rychlejší a porazíte ho, máte z toho zatraceně dobrý pocit! Nevím, čím to je, je to zvláštní věc. Když se však zamyslíte nad tím, co tady ve skutečnosti děláme, je to poněkud triviální.“
I přes svou sponzorskou odměřenost se Magnussen objevil v reklamě na asistenční služby, propagoval výrobce jachet, digitální banku nebo cloudové produkty. V Haasu měl v uplynulém roce vydělat necelých pět milionů dolarů, čímž se jeho majetek rozrostl na zhruba 30 milionů.
Kevin Magnussen dostal ve Formuli 1 vše, co potřebuje. „Přineslo mi to příležitost žít si život privilegovaného člověka. V první řadě se na to dívám z perspektivy otce. Zajišťuji svou rodinu a můžu to dělat tím, že jezdím v autě, a stále si užívám života. To je obrovská výsada, kterou nemá mnoho lidí. S dětmi můžu trávit tolik času, kolik mi hrdlo ráčí, a stále máme jídlo na stole. To je nejdůležitější věc, kterou si odnáším z mé kariéry, za to jsem nejvíce vděčný.“
Rodák z Roskilde, který o sobě prozradil, že jako šestnáctiletý pracoval jako svářeč, totiž ví, co je to být takříkajíc na mizině. Když ho McLaren po sezóně 2014 nahradil Fernandem Alonsem, Magnussen se vrátil do svého rodného města, kde v nelehké situaci poznal svou životní lásku.
„Pracovala jako servírka v restauraci,“ říká o roce 2015, kdy na startovním roštu chyběl. „Poté, co jsem přišel o místo v McLarenu, jsem s ní začal flirtovat. Když jsme se potkali, byl jsem dost skleslý. Ona studovala, aby se mohla stát učitelkou. Já jsem žil v jejím malém bytě. V podstatě se o mě starala, nebylo to naopak.“
Do této situace ho dostala mladická nerozvážnost, řekl by dnes Magnussen. „Utratil jsem všechny peníze. Velkou část ze svých výdělků jsem vyplatil svému investorovi. Byl jsem také mladý a hloupý a zbytek jsem utratil. Minul jsem každou korunu, kterou jsem v tom roce [2014] vydělal. Po pár měsících následujícího roku mi zkrátka došly peníze.“
„Neměl jsem žádný příjem a banka mi zablokovala všechny kreditky. Když jsem dostal nabídku od Tota [Wolffa] odjet rozstřelový test v DTM s Mercedesem, nemohl jsem si dovolit ani letenku na nízkonákladovku. Ona mi ji zaplatila,“ přiznává otevřeně, co se dělo v závěru roku 2015. „Půjčil jsem si její kreditku, abych na ten test mohl jet, koupit si jídlo a benzín do auta z půjčovny. Byla opravdu úžasná.“
Magnussen nakonec do DTM nezamířil. Na přelomu ledna a února 2016 se mu podařilo dohodnout s Renaultem na ročním kontraktu, aby v týmu nahradil Pastora Maldonada. Tehdy stále věřil, že se jednou může stát mistrem světa.
Dnes opouští paddock bez titulu, bez vítězství a dokonce jen s jedním pódiem ze svého debutového závodu, ale bohatší o životní zkušenosti. „Došlo mi to až v posledních pár letech. V minulosti jsem se velmi zoufale chtěl udržet v F1 a dosáhnout svých cílů. Myslel jsem si, že na tom závisí vaše štěstí v životě. Byla to velká úleva, když jsem vyšel z této bubliny a uvědomil jsem si, že to na tom vůbec nezávisí. Je to hezká věc, když ji máte, ale není to nutnost.“
„Dívám se na to ze dvou úhlů. Svým způsobem jsem nedosáhl svého cíle a je to mrzuté. Trochu mě to skřípe a vždy bude, ale je to v pohodě. Když se podívám, co jsem si z toho odnesl, je těžké cítit nějaké negativní emoce. Když se na to podívám z toho úhlu pohledu, říkám si: ‘To byla bomba!’“ dodal.
- Štítky
- Haas
- Kevin Magnussen