Oakes vysvětluje, proč Alpine nasadí převodovku Mercedesu jen na jeden rok
Alpine na podzim oznámil ukončení svého motorového programu. Od roku 2026 se tak stane odběratelem pohonných jednotek Mercedesu i jeho převodovek, ale ty si chce od sezóny 2027 opět vyrábět sám. Šéf týmu Oliver Oakes vysvětlil, že za tímto rozhodnutím je snaha vytvořit si více prostoru pro vývoj před startem nové éry v F1.
S pohonnou jednotkou Mercedesu se rozhodně dá vyhrávat, a jak to dokázaly i samotné stříbrné šípy v uplynulém roce, tak i s jeho převodovkou. McLaren si však vyrábí vlastní převodovku, její kryt a zadní zavěšení, aby si rozšířil manévrovací prostor při vývoji aerodynamiky.
Alpine si ho svým rozhodnutím zužuje. Monopost pro rok 2026 bude muset takříkajíc skládat kolem převodovky Mercedesu. Oliver Oakes v rozhovoru pro portál motorsport.com vysvětlil, co tím Alpine sleduje.
„Bereme si je jen na rok 2026,“ řekl o převodovkách Mercedesu Oliver Oakes. „Uprostřed změny pravidel nás to odbřemení o jednu věc, kterou se nemusíme trápit. V tuto chvíli však máme v autě naši převodovku a podáváme s ní dobré výkony. Od roku 2027 to bude stejné.“
Francouzský tým se koncentruje na jiné oblasti monopostu, pokusí se v nich získat co nejvíce, a po sezóně 2026 je skloubit s vlastní převodovkou. To znamená, že bude muset navrhnout novou zadní část auta, ale něco takového zřejmě čeká každý tým. Na začátku nového cyklu pravidel se monoposty meziročně výrazně mění.
Oakes věří, že když se inženýři pustí do vývoje převodovky, budou úspěšní. „Jde čistě o přerozdělení zdrojů na tu jednu sezónu 2026. Lidé v týmu navrhli, vyrobili, poskládali a závodili se skvělou převodovkou. Momentálně je jasně vidět i naše výsledky.“
Rok 2026 je třeba vnímat v kontextu ostatních sezón
Alpine v šampionátu získal vytoužené šesté místo, které mu do rozpočtu přinese dalších 30 milionů oproti původní deváté příčce, ale zároveň mu ukrojí z prostoru pro vývoj ve větrném tunelu a simulacích. Tým z Enstone se však nechystá obětovat sezónu 2025 tak, jak to například údajně plánuje Williams.
„Tohle je momentálně hlavní téma,“ řekl o přerozdělení zdrojů na roky 2025 a 2026, „protože některé týmy dost nahlas mluvily o tom, že rok 2025 obětují. Nevím, do jaké míry tomu máme věřit.“
Podle Oakese může jít jen o mediální hru. „Možná se snaží zmírnit tlak na sebe, protože většina týmů už v prosinci věděla, co očekává od sezóny 2025. Pak se začnete nad tím zamýšlet, když některé týmy vyrukují s podobnými prohlášeními.“
„My chceme mít dobrý rok 2025. Jsme pokorní a víme, že to nebude snadné, protože mnoho věcí si přenášíme z uplynulého roku. Víme také, že bychom chtěli více vyvíjet a přerozdělit zdroje na rok 2026, ale podle mě nás všichni budou posuzovat na základě následujících tří let. Domnívám se, že lidé budou hodnotit práci, kterou jsme udělali v uceleném období let 2023 až 2027, ne jen v jednom okamžiku v F1,“ pokračoval šestatřicetiletý Brit.
Pokud jeden tým celkem obětuje rok 2025 a v sezóně 2026 vystřelí, skutečně podá lepší výkon než stáj se stabilními výsledky v obou ročnících? Oakese zajímají i takové pohledy. „Já jsem v této práci nový, ale přijde mi to zajímavé, když na internetu čtu o různých věcech, které lidé nevnímají v kontextu, s celým pozadím a s tím, co tomu předchází. Náš tým se neocitl v dané pozici jen proto, co se událo během zimy. Některé věci byly odsouhlaseny dávno předtím.“
- Štítky
- Alpine