logo F1zpravy.czF1online.sk

Oakes obhajuje propouštění zaměstnanců: Nejde jen o zlepšení, ale také o zefektivnění

Monopost Pierra Gaslyho na rošte
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 1. 2025

Jmenovat šéfy týmu Alpine v posledních pěti letech je náročný úkol i pro nejzarytější fanoušky Formule 1. Nejnovějším mužem u kormidla je Oliver Oakes, kterému se určitě svátkovalo ve větší pohodě po vydařeném závěru sezóny v podání jeho týmu. I když je na závěry ještě brzy, britský manažer po skončení sezóny vyjádřil spokojenost se svou dosavadní prací.

Alpine se v závěru ročníku oklepal a po sérii výborných výsledků se katapultoval z devátého na šesté místo Poháru konstruktérů. Jelikož Oakes převzal kormidlo koncem července, měl na ramenou minimální očekávání, ale přesto se mohl pochlubit zlepšením.

Za jeho éry – ta je ve skutečnosti „Briatoreho érou“, ne „Oakesovou érou“ – se tým nejen posunul v celkovém hodnocení, ale také ukončil svůj motorový program a počet zaměstnanců v továrně v anglickém Enstone se snížil z 1100 na asi 900. „Nebyla to jen motorárna ve Viry, reorganizovali jsme i naši základnu v Enstone,“ řekl Oakes v rozhovoru pro Autosport.

„Podle mě jsme dokázali, že to bylo správné rozhodnutí. Každý tým v F1 usiluje nejen o zlepšení, ale také o zefektivnění. Ve světě rozpočtových stropů se musíte ujistit, že nasměrujete zdroje do správných oblastí,“ vysvětlil Oakes.

„Museli jsme se soustředit na vybudování dobrého závodního auta. Po svém příchodu v červenci jsem se tomuto týmu snažil vštípit étos, podle kterého je všechno o zlepšení auta a závodění,“ pokračoval bývalý motokárový závodník.

„Řekl bych, že dnes máme v Enstone kolem 900 lidí. Podívejte, vím, že všichni v F1 mluví o počtu zaměstnanců. Vím, že někteří je rozdělují na ty pod stropem a mimo rozpočtový strop; jiní dělí týmy podle toho, zda si vyrábějí vlastní převodovku a zavěšení, nebo ne. Dovolím si říci, že patříme k menším týmům z těch, které vyrábějí celé auto,“ dodal Oakes.

Anglický manažer je však přesvědčen, že mají vše potřebné, aby se vrátili na čelo středu pole. Tam byl Alpine (tehdy ještě Renault) naposledy v roce 2018, kdy panovala ve Formuli 1 mnohem menší konkurence. Na druhé straně je sporné, zda právě čelo středu pole by mělo být ambicí tohoto týmu – v roce 2025 určitě ano, ale co v sezóně 2026?

„Enstone stojí už dlouhá léta. Ty zdi si pamatují víc než většina továren v F1, ale my tam máme k dispozici správné zdroje. Nejdůležitějším zdrojem jsou dnes dobří lidé a těch máme mnoho,“ prohlásil Oakes.

„V posledních letech zde proběhlo množství investic, které jsou také důkazem podpory a odhodlání celé skupiny. Máme nový simulátor, nový dynamometr a všechny věci, o kterých se zřejmě ani nemluvilo. Máme vše, co potřebujeme, a pokračujeme v investicích,“ dodal šéf Alpinu.

Související zprávy

Diskuze