logo F1zpravy.czF1online.sk

Cadillac chce motory Ferrari a v kokpitu talentovaného amerického mladíka

Colton Herta
© Twitter/Colton Herta
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 11. 2024

V roce 2026 vstoupí do Formule 1 jedenáctý tým. Pokud by se někomu zdálo, že vzrušení a zajímavých zpráv nebylo za poslední rok dost, Liberty Media po víkendu v Las Vegas konečně povolila uzdu a otevře své brány novému účastníkovi a dalšímu automobilovému výrobci. Projekt General Motors už běží naplno a na stole jsou konkrétní plány.

Nový tým si musí první dva roky poradit bez vlastních pohonných jednotek. V letech 2026 a 2027 bude fungovat jako zákazník a mezitím vyvíjet vlastní motor. Nový monopost pro sezonu 2026 už vzniká s pomocí aerodynamického tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem a početný tým inženýrů už naplno pracuje v konstrukční kanceláři v Silverstonu – pomáhají mu také odborníci z vývojového centra GM v americkém Charlotte.

Zdá se, že projekt se postupně rozbíhá, a přestože se svou velikostí zatím nemůže rovnat Ferrari nebo Mercedesu, v době udělení povolení od FOM už tým několik měsíců fungoval. Na stole ale zůstává mnoho důležitých otázek, na které se v tomto článku postupně podíváme.

Cadillac chce motory Ferrari

S jakými pohonnými jednotkami bude tým Cadillac závodit v letech 2026 a 2027, než v sezoně 2028 nasadí vlastní motor? „Náš cíl je rok 2028 a podaří se nám ho splnit,“ uvedl Mario Andretti, který v současnosti působí jako poradce a neoficiální tvář nového týmu, pro NBC.

„Jednáme s Ferrari, i když to ještě není definitivní, je to náš cíl a preferujeme právě jejich motory,“ dodal mistr světa z roku 1978.

Ve věku 84 let Mario Andretti dokazuje, že závodní důchod je pro něj neznámý pojem. Andretti závodil i po šedesátce, před rokem si na exhibici projel starý monopost McLarenu a v poslední době vytrvale podporuje projekt svého syna Michaela.

Pro Ferrari je to určitě dobrá zpráva, protože v roce 2026 přijde o jednoho zákazníka. Sauber se stane továrním týmem Audi a bude používat vlastní pohonné jednotky. Scuderii tak zůstane pouze Haas, ale díky Cadillacu by mohla mít na startovním roštu minimálně dva roky šest vozů s vlastními motory.

Ďalšia šanca pre Coltona Hertu?

Fanoušky zajímá také otázka jezdeckého složení, což je pro mnohé největším lákadlem nového týmu. Na startovním roštu přibudou dva piloti a dvě závodní sedačky. Ještě před převzetím projektu General Motors projevil Michael Andretti zájem o amerického závodníka a často se skloňovalo jedno jméno – hvězda Andrettiho týmu v IndyCar, Colton Herta.

O služby tohoto amerického závodníka měl v roce 2022 velký zájem Red Bull, který ho chtěl pro sezonu 2023 posadit do AlphaTauri. Herta však neměl superlicenci a týmu se nepodařilo získat výjimku. Volba tehdy nakonec padla na Nycka de Vriese.

Stejný problém trápí Hertu i dnes. Navzdory skvělému celkovému druhému místu v letošní sezoně IndyCar má za poslední dva roky na kontě pouze 31 bodů, což znamená, že pokud se chce v roce 2026 objevit na startu s Cadillacem, potřebuje v příští sezoně získat alespoň devět bodů. Herta tímto ukazuje, jaké nedostatky má současný bodový systém FIA.

„Rozhodně patří ke kandidátům, o kterých uvažujeme,“ uvedl Mario Andretti na adresu Herty. „Myslím si však, že je potřeba nechat si otevřené možnosti, protože na roštu budeme až za více než rok.“

„V současnosti se týmům nabízí mnoho jezdců. Deset týmů se může zdát jako vysoké číslo, ale na trhu je mnohem více pilotů a talentů. Z našeho pohledu by bylo rozumné mít jednoho zkušeného jezdce – bez ohledu na národnost – a jednoho mladého talentovaného Američana. V současnosti však nemáme žádné konkrétní cíle,“ doplnil Andretti.

GM zaplatí za vstup 450 milionů dolarů

Každému je jasné, že tento „špás“ General Motors vyjde velmi draho. Vybudování vlastního týmu od nuly stojí stovky milionů – a možná i miliard – dolarů, nemluvě o investicích do vývoje vlastní pohonné jednotky. I proto se Audi rozhodlo, že bude rozumnější koupit již existující tým, a částka 600 milionů dolarů za finančně i personálně poddimenzovaný Sauber je obecně považována za výhodný obchod.

General Motors však narazil na problém – žádný tým není na prodej. Podle generálního ředitele stáje RB Petra Bayera dostávají nabídky na prodej týmu ve výši přes jednu miliardu dolarů, ale všechny odmítají.

Poslední možností bylo přesvědčit FIA, FOM a ostatní týmy, aby vytvořily ještě jedno místo. Prý to nebylo vůbec levné. „Vysoce postavené zdroje uvedly pro BBC Sport, že GM a TWG (partner Andrettiho a GM – pozn. red.) zaplatí za svůj vstup poplatek 450 milionů dolarů,“ uvádí britská televize.

Podle původní Concordské dohody měl nováček zaplatit za vstup 200 milionů, ale to Liberty Media a týmům nestačilo. Zdá se, že částka 450 milionů představuje ideální kompromis. Do F1 tak vstupuje další automobilka a ostatní týmy dostanou jako kompenzaci za dělení příjmů jedenácti díly místo deseti částku 45 milionů dolarů na hlavu.

Související zprávy

Diskuze