logo F1zpravy.czF1online.sk

Cadillacu bránit nebudeme, ale ani za ně platit, odkazuje Horner

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 11. 2024

Byly to dva roky plné hašteření. Fanoušci chtěli vidět více aut a jezdců, FIA v tom neviděla problém, ale zdálo se, že Liberty Media a týmy se klidně postaví na hlavu, jen aby neohrozily své zisky. V něčem argument deseti stájí zněl rozumně, ale každý věděl, že jim nejde o sport, ale jen o vlastní peníze. Takové názory nikdy nebudou populární, ale nyní se zdá, že všechny „nepřekonatelné“ překážky se podařilo zdolat a v F1 uvidíme jedenáctý tým.

Ve šťastné vyvrcholení tohoto příběhu už zřejmě nikdo ani nedoufal. Rozhodně se to neobešlo beze ztrát. Michael Andretti se v podstatě musel vzdát svého vlivu, místa v týmu i jména. Všechny renomované zdroje se v současnosti shodují – potvrdil to dokonce i šéf McLarenu Zak Brown –, že oficiální potvrzení jedenáctého účastníka je na spadnutí.

Je tomu tak, v roce 2026 bychom měli na roštu vidět jedenáct týmů. S novou generací pravidel nevstoupí do F1 jen německá automobilka Audi, ale také General Motors. Nový americký tovární tým ponese název Cadillac a i když ve svém DNA ponese odkaz Michaela Andrettiho, zdá se, že pro vstup do F1 se Američané museli mnohého vzdát.

I tak je to velký úspěch. Jak se jim ale podařilo přesvědčit tvrdošíjnou Liberty Media a neoblomných deset týmů? Inu, asi není těžké uhodnout, že důvodem jsou peníze. „S týmy to opravdu nemá nic společného, v rukou to má držitel komerčních práv a FIA,“ přiznal šéf Red Bullu Christian Horner pro televizi Sky něco, co Andretti tvrdil dlouhá léta. „Jak to už v podobných případech bývá, je to o penězích a o tom, jak to všechno bude financováno.“

Týmy dříve s oblibou vytahovaly logistickou otázku, dostatek prostoru na okruzích a podobné problémy, které se nyní nezdají být překážkou, když zúčastněné strany vyřešily finanční problém. „Pokud to lze logisticky zvládnout, nemáme absolutně žádný problém se vstupem GM, ale nebudeme za ně platit. Třeba na místě jako Zandvoort, jak to tam bude fungovat?“ ptá se Horner.

Logistická otázka je však i tak jen podružná. Všechno je v první řadě o penězích, a ze slov šéfa Red Bullu to bylo cítit. „Jak jsem řekl, nemáme problém s jejich příchodem a přivítáme je s otevřenou náručí. Nechceme ale vidět, že se rozdělí finanční odměny. Přijde otázka, kdo jim nadělí ze svého kousku koláče? Pravděpodobně každý dá svoji trošku,“ konstatoval Horner.

Související zprávy

Diskuze