Ferrari a Mercedes po vydání direktivy provedly změny na vozech, McLaren ne
Ve Formuli 1 se bojuje na trati i mimo ni o každou, i zdánlivě zanedbatelnou výhodu. Letos se Red Bull ocitl v problémech, a uprostřed sezóny se vývoj stáje z Milton Keynes zastavil. S vyhlídkou na ztrátu obou titulů se rozjely zákulisní hry, které vedly k zákazům několika technických „vychytávek“ různých týmů.
Měli jsme tu flexibilní křídla McLarenu, změnu světlé výšky pod parc fermé Red Bullu, chlazení pneumatik vodou, a nyní tu máme trik s omezením opotřebení desky pod podlahou. Mezinárodní automobilová federace (FIA) se na podnět Red Bullu rozhodla zasáhnout. Tento tým upozornil kontrolory FIA na trik, kterým některé týmy chrání desku pod podlahou před opotřebením, přičemž tento přístup mohl využívat šedou zónu v pravidlech.
Podle německého magazínu Auto Motor und Sport musela polovina stájí upravit své konstrukce kvůli nejnovější technické direktivě. Automaticky se objevily otázky: Které týmy to jsou? A bude to mít zásadní vliv na jejich výkonnost? Podle medializovaných informací využívaly trik s tlustšími, tzv. satelitními titanovými deskami týmy Ferrari, Mercedes, Aston Martin a Haas.
Zatím můžeme říci, že tyto informace byly přesné. „Ano, museli jsme udělat změnu,“ přiznal před mikrofony médií šéf Ferrari Frédéric Vasseur, „ale také máme předchozí potvrzení od FIA, že naše deska byla legální.“
„Myslím si, že jsme zvolili správný přístup, když jsme se rozhodli nebojovat. Chci se soustředit na šampionát, ne na takové diskuse. Celkový přístup v tomto směru však považuji za zvláštní,“ dodal Vasseur.
Technická direktiva pravděpodobně přiměje „pachatele“, aby zvedli svou světlou výšku a chránili desku, což znamená ztrátu výkonnosti a zhoršení času na kolo. Jak velký vliv však bude tato změna mít? Inu, viděli jsme, že předchozí technické direktivy a obvinění celkovým pořadím příliš nezamávaly. Pozorně však budeme sledovat i Mercedes, který tento trik rovněž využíval.
„Ano, museli jsme změnit způsob, jak používáme podlahu,“ přiznal šéf stáje z Brackley Toto Wolff. Členství v „satelitním gangu“ přiznal i šéf Alpinu Oliver Oakes: „Ano, museli jsme provést drobnou změnu, ale mám-li být upřímný, zbytek příběhu neznám.“
Naopak, čisté ruce v tomto případě údajně má Zak Brown a McLaren. Tento tým – spolu s Red Bullem, který FIA na problém upozornil – prý trik s tlustšími titanovými deskami nevyužíval, což kalifornský rodák potvrdil i ve svém rozhovoru pro televizi Sky během druhého volného tréninku.
„Ne, z naší strany je to v pořádku. Nemyslím si, že nám to způsobuje starosti. Vlastně si nejsem jistý, jestli to bude mít nějaký vliv na naše soupeře, ale nás se to netýká,“ vzkázal Brown.