logo F1zpravy.czF1online.sk

De Meo očekává, že týmy budou mít brzy hodnotu 5 miliard. V EU se řeší, zda nevznikl kartel

Štartový rošt VC Sao Paula 2024 – Lando Norris
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2024

Formule 1 v posledním desetiletí bohatne závratným tempem. Neplatí to však jen pro majitele z Liberty Media, ale také pro samotné týmy. Jejich hodnota roste tak rychle, že brzy i menší týmy mohou dosáhnout hodnoty pěti miliard, předpovídá Luca de Meo. Otázka však zní, zda je vše v souladu s platnou legislativou.

Liberty Media již svou 4,4miliardovou investici do F1 zhodnotila několikanásobně. V současnosti je tržní kapitalizace Formule 1 na úrovni téměř 20 miliard dolarů a nadále roste. Spolu s ní i hodnota týmů.

Zřejmě i proto se v souvislosti s Alpinem tak často zmiňuje prodej. Francouzský tým ukončil svůj motorový program a podepsal s Mercedesem smlouvu na dodávku pohonných jednotek do roku 2030. Z tohoto pohledu jde o ideální přípravu na prodej stáje, jelikož potenciální kupec už bude mít to nejdůležitější připravené, včetně konkurenceschopného motoru.

Luca de Meo už dlouhé týdny vyvrací zprávy, že úkolem Flavia Briatoreho je připravit tým na prodej. Generální ředitel Renaultu vnímá projekt Alpinu jako přínosný. „Přispívá k celkové hodnotě skupiny. Když mi byly předloženy detaily o našem působení v F1, byla to ztrátová položka v rozpočtu na marketing. Já jsem už teď vybudoval miliardovou hodnotu. To není špatné, že? Pomáhá to i akciím Renaultu.“

„Každé dva týdny mi volají finančníci a excentrici, kteří chtějí vstoupit do F1. Vědí, že po roce 2026 to bude mnohem nákladnější,“ pokračoval de Meo a vysvětlil, proč se nevyplatí prodat tým. „Pokud vám dnes za odkup týmu dají miliardu, vědí, že o dva roky později ho budou moci prodat za dvojnásobek.“

„Hemží se to tady spekulanty. Odmítl jsem je už 50krát. Tým bude mít brzy hodnotu od tří do pěti miliard. Já ho neprodám, nejsem hloupý,“ vzkázal zájemcům o koupi stáje. „Být ve Formuli 1 je pro značku Alpine životně důležité. Jsme uzavřený klub. Mezi automobilovými nadšenci nám to zlepšuje pověst. Nepotřebujeme tyto peníze.“

Co však žene hodnotu týmů tak rychle vzhůru? Na jedné straně jsou to kroky majitelů z Liberty Media, kteří rozšiřují šampionát o nové velké ceny, podepisují lukrativní sponzorské smlouvy, zvyšují popularitu sportu a tím nafukují balíček prize money, který se po sezóně přerozdělí mezi týmy.

Na druhé straně se však pod tím podepisuje i zavření bran před dalšími zájemci – jsme uzavřený klub. Andretti se do Formule 1 nedostal i přesto, že splnil všechny podmínky FIA pro účast v šampionátu. Pokud bude FOM nadále bránit zájemcům založit jedenáctý či dvanáctý tým, na které je podle pravidel FIA stále místo, hodnota současných celků bude nadále raketově růst.

Vznikl mezi týmy kartel?

Je však správné bránit zájemcům vstoupit do Formule 1, když to samotná pravidla povolují? Toto téma se už probírá nejen v USA, ale také na půdě Evropské unie, která bude muset rozhodnout, zda koupí šampionátu MotoGP nedojde k narušení konkurenčního prostředí a férové hospodářské soutěže. Přitom se řeší i současná situace ve F1.

Podle německé poslankyně Evropského parlamentu Christine Andersonové existují obavy z toho, zda ve Formuli 1 nevznikl kartel. „Fakt, že Formula One Group odmítla Andrettiho vstup do Formule 1 navzdory tomu, že tým získal souhlas FIA, by mohl naznačovat střet zájmů. Stávající týmy by mohly vytvořit de facto kartel, který bude systematicky vyřazovat nové soutěžící, aby chránily vlastní zisky a tržní hodnotu. Takové jednání by mohlo výrazně narušit konkurenceschopnost v rámci evropského motorsportovního průmyslu.“

Ve Formuli 1 se již připravuje nová Concordská smlouva, která má navýšit vstupní poplatek z 200 na 600 milionů, ale to není všechno. Hovoří se dokonce o tom, že týmy chtějí snížit maximální počet stájí z dvanácti na deset, čímž by definitivně zabránily rozšíření šampionátu o další účastníky a pojistily si vlastní zisky.

„Případ týmu Williams poukazuje na tento problém. Finanční potíže během krize Covid-19 znamenaly, že bylo nutné prodat dlouhodobě fungující společnost a rodina Williamsových se musela vzdát celého svého podílu,“ vysvětlovala Andersonová.

Williams nakonec odkoupila americká investiční společnost Dorilton Capital za zhruba 200 milionů dolarů. Dnes by něco takového nebylo možné, protože hodnota stájí se pomalu blíží miliardě. „Vysoká hodnota týmů, jejíž příčinou je uzavření trhu, v praxi znemožňuje inovativním soukromým podnikatelům jako Eddie Jordan či Ross Brawn vstoupit do Formule 1 a převzít stávající tým.“

Evropskou komisi by proto měly zajímat odpovědi na tři otázky, pokračovala německá poslankyně. „Vzhledem k tomuto problematickému nastavení, jak hodnotí Komise struktury ve Formuli 1, které se podobají kartelu, brání vstupu nových týmů a vedou ke koncentraci majitelů týmů mezi velkými investory?“

„Jaká opatření Komise zvažuje, aby byl zajištěn spravedlivější a transparentnější proces vstupu nových týmů do Formule 1 a široká škála majitelů týmů? Plánuje Komise vyšetřit dopad těchto vstupních překážek a výsledné koncentrace trhu na inovace, pracovní místa a konkurenceschopnost motorsportovního a automobilového sektoru v EU?“ zní poslední otázka určená Evropské komisi.

Formule 1 již v minulosti čelila podobným otázkám. V roce 2001 EU po vyšetřování přikázala FIA nevytvářet překážky novým zájemcům a nebránit jim ve vstupu do Formule 1 kladením neopodstatněných podmínek. Aby FIA neměla moc nad celým šampionátem a nemohla zneužívat své pravomoci regulačního orgánu, EU přikázala oddělit regulační a komerční stránku — FIA se po reorganizaci věnuje pouze pravidlům, zatímco byznys měli na starosti majitelé komerčních práv na straně SLEC/FOA (dnešní FOM).

Související zprávy

Diskuze