Oficiální: Alpine bude odebírat motory Mercedesu alespoň do roku 2030
Renault byl kdysi motorovým průkopníkem ve Formuli 1, ale jeho časy se chýlí ke konci. Francouzský tým, který od sezóny 2021 závodí pod jménem Alpine, definitivně ukončuje svůj motorový program a od sezóny 2026 přejde na pohonné jednotky Mercedesu. V úterý odpoledne to potvrdilo vedení týmu.
Renault si s myšlenkou ukončení motorového programu pohrával už celé měsíce, ale až na konci září padlo definitivní rozhodnutí. Za vším máme hledat peníze. Luca de Meo tvrdí, že při vývoji pohonné jednotky Renault ročně utratil 200–250 milionů eur. Z těchto peněz se mu mnoho nevrátilo, protože zůstal zcela bez zákazníků a o vítězstvích či titulech mohou momentálně v Enstone jen snít. Na druhé straně ukončením motorového projektu se téměř celá zmiňovaná částka ušetří. De Meo konstatuje, že odebírat motory od konkurence vyjde na méně než 20 milionů.
V létě tak už probíhala zákulisní jednání s Mercedesem, který byl ochoten rozjet spolupráci s dalším týmem, také s ohledem na to, že z okruhu zákazníků mu v roce 2026 vypadne Aston Martin.
Alpine nakonec v tiskovém prohlášení oznámil, že Mercedes bude stáji dodávat motory během celého následujícího motorového cyklu, tedy od sezóny 2026 minimálně do roku 2030. Kromě toho ukončuje výrobu vlastních převodovek, které mu v letech 2026 až 2030 bude rovněž dodávat továrna z Brixworthu.
Tímto krokem Alpine ušetří nemalé finanční prostředky, ale může si pomoci i po výkonnostní stránce. McLaren v současnosti ukazuje, že konkurovat továrnímu týmu se stejnými motory je určitě možné, a navíc se očekává, že v roce 2026 budou agregáty stříbrných šípů na špici.
Alpine i nedávný závod v Brazílii ukázal, čeho by tým mohl dosáhnout s konkurenceschopnou pohonnou jednotkou. Mokrá trať zmenšuje rozdíly mezi pohonnými jednotkami a do popředí se dostávají jízdní vlastnosti. Přestože Alpinu v São Paulu pomohly červené vlajky, viděli jsme výrazné zlepšení, které pramení ze skutečnosti, že se na vodě neprojevila motorová ztráta Renaultu na úrovni tří desetin na kolo.
Před ukončením motorového projektu pro rok 2026 sice zaměstnanci z Viry hlásili, že předběžné vývojové údaje jsou potěšující, ale vedení si tím zřejmě nebylo tak jisté. Chvíli se dokonce spekulovalo o tom, že Alpine přejde k Mercedesu už v roce 2025, ale nakonec sehrálo roli několik faktorů: nedostatek času na přípravu nového auta, s tím spojené náklady a riziko, že integrace do monopostu nevyjde a stáj klesne ještě hlouběji.
Přechod na převodovky a zadní zavěšení Mercedesu ovšem pro Alpine znamená, že v roce 2026 nebude mít tolik možností v rámci vývoje auta jako například McLaren. Zahraniční zdroje však již naznačují, že Alpine zamýšlí od roku 2027 opět vyvíjet vlastní převodovky a zadní zavěšení.