Na pravidla o rozpočtovém stropu doplatily Honda a Alpine. Dodavatelé dostali pokuty
Říjen je ve Formuli 1 tradičně měsícem vyhodnocování účetních uzávěrek. V letošním roce nemáme hlášeno žádné „materiální“ porušení rozpočtového stropu a všechny týmy se vešly pod rozpočet. Dvěma dodavatelům se však stalo, že při předávání výkazů nedodrželi procesní stránku. I když strop nepřekročili, dostali vysoké pokuty.
Honda a Alpine (Renault) souhlasily s udělením vysokých pokut za nedodržení procesních požadavků pravidel o rozpočtovém stropu. Jde o podobné přestupky, za jaké už byli v minulosti potrestáni Williams či Aston Martin. Součástí předpisů totiž je i řádné a včasné dodání všech náležitostí.
Alpine zaplatí za svou lehkovážnost pokutu 400 tisíc dolarů a Honda dokonce 600 tisíc. Obě automobilky přiznaly pochybení a dospěly k „dohodě o vině a trestu“ s FIA. Podle zprávy Mezinárodní automobilové federace nepředložila Honda přesnou dokumentaci a výpočty nákladů zahrnovaly nesprávně vyloučené nebo zahrnuté položky.
Alpine dostal nižší trest, protože i když byla na rozdíl od Hondy odeslaná dokumentace přesná, do schránky FIA dorazila pozdě. Francouzský tým poslal všechny dokumenty opožděně a za toto pochybení zaplatí 400 tisíc. Kromě toho právníci Alpinu projevili podobnou důkladnost při práci jako při odchodu Oscara Piastriho. Podle FIA pozdě zaslaná dokumentace „neobsahovala relevantní informace“.
Jelikož šlo o drobná a procesní porušení, FIA usoudila, že obě strany jednaly v dobré víře a navrhla něco jako mimosoudní vyrovnání. Obě automobilky nakonec akceptovaly vinu a následně i trest a obě zároveň uhradí administrativní náklady za prošetření jejich jednání.
„Oba dodavatelé pohonných jednotek spolupracovali a jednali v dobré víře během celého procesu. Na požádání zástupců FIA se snažili včas poskytnout dodatečné informace a důkazy,“ uvedla FIA ve své zprávě. „Neexistuje podezření ani důkaz, že by Alpine nebo Honda Racing Corporation získaly nebo se snažily získat neoprávněnou výhodu v důsledku tohoto porušení.“
Ve světě rozpočtových stropů neodpovídají za své náklady jen týmy, ale také dodavatelé motorů. I když se na ně vztahují odlišná pravidla a požadavky, princip a proces je pokaždé stejný.
Všech deset týmů a ostatní dodavatelé motorů dodrželi všechny náležitosti a kontrolami FIA prošli bez problémů.