logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bull sklízí, co zasel. Horner zkritizoval Norrise za to, že využil Verstappenovy zbraně

Christian Horner na tlačovke s telemetriou Landa Norrisa
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 08:09

Pozávodní tisková konference Christiana Hornera překvapila i nejostřílenější novináře v padoku. Šéf Red Bullu si totiž přinesl grafické pomůcky s telemetrií Landa Norrise. Na nich ukazoval, jaký hřích spáchal pilot McLarenu: V nájezdu do zatáčky prý tak přepálil tempo, že by se nikdy nevešel do traťových limitů.

Fotografie z tiskové konference možná připomněly slavnou scénu ze seriálu Drive to Survive, ve které se Toto Wolff snažil argumentovat, že i Sergio Pérez si stěžoval na poskakování monopostu. „Já to mám, já to mám vytištěné!“ prohlásil šéf Mercedesu.

Christian Horner si to skutečně přinesl vytištěné. Novinářům názorně na telemetrii ukazoval, proč si Max Verstappen nezasloužil penalizaci za vytlačení Landa Norrise ve čtvrté zatáčce: Norris se prý takříkajíc vytlačil sám.

Getty Images/RB Content Pool

„V první řadě si myslím, že udělit dvě desetisekundové penalizace bylo přísné,“ otevřel svou přednášku Christian Horner. „Jde tu o něco ještě podstatnějšího, očividně šlo o reakci na minulý týden. Nyní bude velmi důležité, aby si komisaři a jezdci k tomu sedli, protože…“

Dlouholetý šéf stáje začal ukazovat na svou pomůcku: „… protože tady máme GPS a nájezd do čtvrté zatáčky. Toto je ve skutečnosti srovnání Landa a Landa,“ popisoval, co bylo na grafu: Norrisovo nejrychlejší kolo závodu a jeho data z doby, kdy došlo k souboji s Verstappenem. „V Landově nejrychlejším kole velké ceny tu máme bod, ve kterém brzdil, a jak potom projel zatáčku.“

„V kole, kdy došlo k incidentu s Maxem, jel o 15 km/h rychleji a brzdil později než ve svém nejrychlejším kole velké ceny. Tu zatáčku by nevybral, vyjel by z trati. Můžete to vidět na jeho řízení. V tomto momentě závodu měl také o 80 kg paliva více než ve svém nejrychlejším kole,“ podotýká Horner, podle kterého je to jasný důkaz, že Norris zatáčku přepálil a neměl ani zájem vejít se do traťových limitů.

Následovalo varování pro celou Formuli 1, která prý takovými rozhodnutími velmi riskuje. Komisaři totiž rozhodli, že Verstappen měl povinnost nechat Norrisovi prostor, protože Norris dorazil do apexu zatáčky jako první. Pravidla však už neřeší, zda by McLaren tento prostor vůbec dokázal využít, a jestli by stejně nevyjel mimo trať.

Není jasné, zda si 50letý Brit uvědomil, že Formuli 1 varuje přesně před tím, co je Verstappenovým modus operandi. Před týdnem vyhrál souboj s Landem Norrisem jen díky tomu, že se vřítil do apexu, jako by nebylo zítřka, a nehleděl na to, zda se vejde do traťových limitů. Důležité bylo jediné – dostat se k apexu jako první, a podle Směrnice o jezdeckých standardech měl větší práva než jeho soupeř. Zdá se, že Norris se za ten týden poučil a možná udělal přesně totéž, co Verstappen před týdnem.

Tehdy to Horner nekritizoval, přestože se ho reportéři Sky Sports ptali, jaký by měl na vzájemný souboj názor, kdyby si Verstappen a Norris pozice vyměnili. V neděli však dal jasně najevo, že takto bojovat se nepatří. Odvolávám, co jsem odvolal…

„Jít na vnějšek zatáčky bylo kdysi pro ty nejodvážnější. Myslím, že jsme se dostali do nebezpečí, že pravidla předjíždění zcela obrátíme naruby,“ upozorňuje Horner. „Jezdci se budou jen snažit dostat nosem k apexu a pak tvrdit, že jim musí být ponechán prostor na výjezdu.“

„Jasně tady vidíte,“ ukazoval opět na svůj graf, „že v podstatě sjel z brzdového pedálu, začal brzdit extrémně pozdě, aby se pokusil vyhrát tento spor – podle současných pravidel – a v takovém případě dostáváte trest.“

Norris eskaloval situaci tím, že Verstappenovi nevrátil pozici

Souboj aspirantů na titul pokračoval i v následující sekci. Norris nejprve před sebe pustil Sainze, aby neriskoval penalizaci za získání nepovolené výhody s ohledem na pilota Ferrari, ale zařadil se před Verstappena. Ten následně vjel Norrisovi do cesty.

Podle Hornera byla tato penalizace o něco pochopitelnější, ale tvrdí, že Verstappen jen očekával, že Norris vrátí pozici. „Myslím, že incident ze sedmé zatáčky byl jiný. Max asi očekával, že Lando se vzdá své pozice. Šel na vnitřek a nakonec oba byli širocí.“

Karun Čandhok ve své analýze poukázal na to, že Verstappen by tuto zatáčku nedokázal projet v traťových limitech, ani kdyby před sebou neměl Norrise. Jednoduše brzdil příliš pozdě a do zatáčky vjel příliš rychle.

„Dokážu pochopit, že šlo v podstatě o vytlačení auta z trati a proč za to přišla penalizace. Podle mě to však bylo spíše kvůli frustraci, že Lando nevrátil pozici za tento incident,“ opět poklepal prstem po Norrisových datech, jako by naznačoval, že za to vlastně mohl McLaren. „Takové věci pak jen eskalují.“

„Podle mě to možná až příliš komplikujeme, když se pak musíte vracet k manuálu na předjíždění. Principy závodění jsou zde roky. Pokud máte vnitřní stopu, vy v dané zatáčce rozhodujete. Pravidla a směrnice se však vyvinuly tak, že vybízejí jezdce strčit nos před apex bez ohledu na to, zda zatáčku zvládnou projet,“ dodal nespokojený Horner.

Související zprávy

Diskuze