logo F1zpravy.czF1online.sk

Renault by se nikdy nedotáhl: V Brixworthu pracuje 900 lidí, ve Viry 340, říká de Meo

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© XPB/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 14:42

Už před dlouhými desetiletími se o Formuli 1 říkalo, že když tady chcete vydělat milion, potřebujete dva miliony. Renault to potvrdil rozhodnutím ukončit svůj motorový program. Prezident automobilky Luca de Meo se v posledních týdnech několikrát veřejně vyjádřil, aby tento krok vysvětlil. Zdá se, že dnes už není důvod cokoli tajit.

Není nemístné říct, že továrna Renaultu ve Viry tvořila dějiny Formule 1. Zrodilo se zde dvanáct mistrovských motorů, více (šestnáct) jich má jen Ferrari. Renault má jako dodavatel motorů na kontě více titulů než Ford (Cosworth), Mercedes či Honda.

Ještě pozoruhodnější je, že všech dvanáct titulů získala automobilka za něco málo přes dvacet let. Od sezóny 2014 však byli ve Viry spíše k smíchu, motory Renault se nedokázaly vyrovnat konkurenci a tento stav platí i o deset let později, když se v Paříži definitivně rozhodli zavřít kohoutek.

„Řekněme si to otevřeně, když navštívíte, a my jsme tam byli, továrnu Mercedes AMG High Performance Powertrains v Brixworthu, najdete tam 900 lidí, zatímco u nás ve Viry jich pracuje 340. Mají tam testovací lavice, jaké u nás nenajdete,“ prohlásil prezident Renaultu Luca de Meo.

K něčemu takovému by se automobilka ještě nedávno přiznávala velmi neochotně, ale dnes na tom už asi nezáleží. „Přechod na hybridní pohonné jednotky si vyžádal ohromné investice a my jsme to v té době podcenili. Po strukturální stránce pracujeme na tři válce, zatímco naši soupeři jich mají osm,“ řekl šéf skupiny.

Ve Viry momentálně probíhá výprodej. Klíčoví zaměstnanci dostávají nabídky z ostatních týmů a duševní vlastnictví pohonné jednotky pro rok 2026 prý už patří Cadillacu. Je to smutný konec, ale podle de Mea to byla jen otázka času. „Když jsem sem před čtyřmi lety přišel, skupina chtěla zastavit program ve F1. Nemáme strukturu, abychom se pohybovali v čele vývoje chemického složení baterií, řízení softwaru a rekuperace energie,“ přiznává otevřeně italský manažer.

Co z toho tedy vyplývá? Jelikož se v současné Formuli 1 hojně využívají hybridní technologie a baterie, Renault nemá šanci na úspěch bez rozsáhlých investic do infrastruktury. Když se podíváme na dnešní francouzský automobilový průmysl, je velmi nepravděpodobné, že by se k tomu odhodlala státní firma Renault, která momentálně prochází další krizí a hovoří se o jejím spojení s koncernem Stellantis.

Podle de Mea by proto pomohlo F1, kdyby zjednodušila používanou technologii a právě tím se pokusila přilákat automobilky. „Kdoví, Formule 1 by možná mohla z dlouhodobého hlediska zjednodušit používanou technologii, například představit motor bez hybridu, bez elektřiny, velmi hlučný a s ekologickými palivy pro podporu zelené image. To by byl základ, a k němu by dostal každý výrobce desetiprocentní prostor pro úpravu motoru podle vlastních potřeb,“ navrhuje de Meo.

„F1 je však v současnosti velmi daleko od této vize. Nová pravidla pro pohonné jednotky, s 50procentním rozdělením výkonu mezi elektřinu a spalovací motor, jsou tak trochu Frankenstein, který vznikl jako kompromis mezi požadavky jednotlivých výrobců. Náklady na vývoj exponenciálně vzrostly a dokonce i pro piloty to bude náročné,“ míní prezident Renaultu.

Související zprávy

Diskuze