logo F1zpravy.czF1online.sk

Saward: Cadillac koupil od Renaultu duševní vlastnictví k nové pohonné jednotce

Cadillac, ilustracne
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2024

Sen Renaultu se prozatím končí. I když tým zůstává ve Formuli 1, s britsko-německými motory Mercedes už nebude hrdým zástupcem Francie a technologie této země. Inženýři a zaměstnanci motorového oddělení se možná bouřili, ale jejich snaha byla marná. Podle reportéra Joea Sawarda Renault již nevlastní nic z toho, co tito lidé vyvinuli v posledních dvou letech.

Motorová oddělení v tuto chvíli pracují na nových pohonných jednotkách přibližně dva roky. Na rozdíl od aerodynamiky a šasi jsou kompletní technická pravidla pro motory známa už dlouho. Víme, co se stalo v roce 2014, a proto předpokládáme, že týmy se svými mateřskými automobilkami se naplno vrhly do práce.

To platilo i pro Alpine. Zaměstnanci tohoto týmu pracovali na motorovém oddělení dva roky, připravili plány, postavili funkční prototypy pohonných jednotek a už je i testovali na dynamometrech. Nakonec se však dozvěděli, že veškerá jejich snaha byla zbytečná a stáj se od roku 2026 stane zákazníkem. Co se ale stane se vším, co tito lidé za dva roky vyvinuli?

„Prodej duševního vlastnictví je zajímavý způsob, jak si vydělat. Jeden ptáček, a zároveň velmi dobrý zdroj, mi před pár dny prozradil, že Cadillac nedávno získal duševní vlastnictví k motoru Renault pro rok 2026,“ uvedl ve svém blogu známý anglický novinář Joe Saward.

„Je to naprosto logický krok, ačkoli to nikdo nikdy nepřizná. Vzpomínám si na podobný obchod před několika lety, kdy Honda odešla z F1 a Ferrari prý koupilo její technologii V12. Dnes už lidé zřejmě nejsou tak napjatí, co se týká nákupu technologií od jiných, ale General Motors je v tomto směru asi velmi staromódní,“ napsal Saward.

Co ale bude s týmem Alpine jako takovým? Luca de Meo několikrát zopakoval, že tým není na prodej. Podle anglického novináře nelže, ale zároveň možná neříká celou pravdu. „Pravděpodobně je to pravda v tom smyslu, že tým nelze koupit DNES, ale podle mých zdrojů je důvodem Flavio Briatore. Ten má ve smlouvě klauzuli, podle které tým nelze prodat po určitou dobu – podle mých špionů je tímto datem konec roku 2026 –, ale pak se prodá tomu, kdo předloží nejvyšší nabídku,“ tvrdí Saward.

„Briatore je odhodlaný zlepšit výkonnost a zbavit se nákladů. Jeho odměna nepřijde až v nebi (pochybuji, že se tam vůbec dostane…), ale bude tvořena podílem z prodejní částky, přičemž zbytek připadne Renaultu. Technicky vzato tedy de Meo pravděpodobně neříká nepravdu,“ řekl britský novinář.

Dále podotkl, že současnému prezidentovi Renaultu příliš nezáleží na osudu závodního týmu. Osobně má údajně mnohem větší ambice. „Do konce roku 2026 pravděpodobně odejde z Renaultu, protože má ambici vést Stellantis, ačkoli se ten možná do té doby sloučí s Renaultem. Francouzská vláda se snaží chránit svůj automobilový průmysl před ranami od efektivněji fungujících rivalů,“ uvedl Saward.

Související zprávy

Diskuze