logo F1zpravy.czF1online.sk

Szafnauer: Manažeři Renaultu se starají více o vlastní kariéry než o úspěch Alpinu

Pierre Gasly a Esteban Ocon
© XPB/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 17:13

Historie týmů jako Jaguar či Toyota slouží jako dobrý příklad toho, že bohatá automobilka nemá zaručený úspěch ve Formuli 1. Téměř dokonale je v současnosti napodobuje Alpine – tovární tým automobilky Renault. Ta oznámila ukončení svého motorového programu a přechod na zákaznické motory. Je to velmi kritizovaný krok, který je však dobrou metaforou pro obrovský neúspěch tohoto týmu. Ten zevnitř důvěrně zná i jeho bývalý šéf Otmar Szafnauer.

Ten působil ve vedení Alpinu jen asi rok a půl, když ho jako dalšího šéfa v pořadí vyrazili. Rumunský rodák odcházel s celou vedoucí skupinou včetně Alana Permana (působil v týmu více než třicet let) a mnoha dalšími. Bylo jasné, že Szafnauer odešel příliš brzy a nestihl vtisknout Alpinu vlastní pečeť.

Po jeho konci se však výsledky týmu ještě zhoršily a v letech 2023 a 2024 si prošel sérií dalších velkých změn. Jelikož stáj zná i zevnitř, Szafnauer má vlastní názor na důvody jejího neúspěchu. „V Alpine se pokazilo několik věcí a patří mezi ně i fakt, že mi nepřenechali kontrolu nad celým týmem, například personální oddělení se neodpovídalo mně, ale vyššímu vedení ve Francii,“ řekl rumunský rodák pro High Performance Podcast.

„Finanční oddělení se neodpovídalo mně, oddělení pro komunikaci s veřejností se neodpovídalo mně, stejně tak marketingová a obchodní oddělení se neodpovídala mně,“ jmenuje Szafnauer seznam oddělení, která ve skutečnosti řídili vyšší manažeři Renaultu v Paříži.

„Po tomto všem mi bylo jasné, že to bude problematické. Když jsem tu práci přijal, řekli mi, že všechna oddělení se mi budou odpovídat. To se ovšem nestalo. Myslel jsem si, že to zvládnu, ale brzy jsem zjistil, že je to problém,“ dodal Szafnauer.

Největším skvrnou Otmarova působení v Alpinu se stal spor s Oscarem Piastrim. Australský závodník se týmu otočil zády a zamířil do McLarenu. Jak se ukázalo, personální oddělení stáje s ním nepodepsalo žádný kontrakt. Týmu se za to dostalo velkého posměchu za donebavolající neschopnost.

„Nikdy jsme s ním nepodepsali kontrakt,“ přiznal Szafnauer. „Do práce jsem nastoupil v březnu 2022 a neměl jsem o tom ani ponětí. V listopadu 2021 existovalo dvouměsíční okno a tehdy to mělo být provedeno, ale to se nestalo. Alpine proto spor prohrál.“

„Vyšla tisková zpráva s mým obrázkem, ale já s tím neměl nic společného. Já jsem tam ani nebyl! Oddělení pro komunikaci s veřejností si myslelo, že je to dobrý nápad, když hodí nekompetentnost lidí na mě prostřednictvím mého obrázku na tiskové zprávě,“ řekl Szafnauer.

„Pracovnice, která to udělala, se mnou předtím pracovala ve Force Indii. Šel jsem tedy za ní a řekl jí: ‚Víte to i lépe.‘ Ona jen odvětila: ‚Mrzí mě to, ale řekli mi, abych to udělala.‘“ dodal rumunský rodák.

Jeho závěr je proto jasný. Alpine ve skutečnosti řídí manažeři Renaultu, kteří vedení závodního týmu svazují ruce, aby tím pomohli vlastní kariéře. Úspěch na trati je přitom vůbec nezajímá. „Jestli vás nezajímá výkon týmu a staráte se o svou vlastní mocenskou základnu, tak děláte takové věci,“ pokračoval Szafnauer.

„Ve Fordu – doufám, že teď to už neplatí – jsme zvykli říkat: ‚Ford nevyrábí auta, ale kariéry.‘ To znamená, že vás více zajímá vlastní kariéra. Ve Formuli 1 to neplatí, ale může to platit, když vezmete například skupinu lidí z Renault Group, aby vedla tým F1. Nestaráte se o výsledky na trati, ale o vaši kariéru. Když se to stane, přicházejí taková rozhodnutí,“ dodal bývalý šéf Alpinu.

Související zprávy

Diskuze