De Meo chce ukončením motorového projektu šetřit, ale prodat „rodinný klenot“ nemíní
Motorový projekt Renaultu je definitivně minulostí. Alpine v pondělí oznámil, že končí vývoj pohonných jednotek pro rok 2026, a tak na konci sezóny 2025 se naposledy bude pracovat na projektu F1. Tato transformace však bude konečná a není předzvěstí prodeje stáje, ujišťuje generální ředitel Renaultu Luca de Meo.
Pohonné jednotky Renaultu patří k nejstarším ve Formuli 1. Již od 70. let minulého století jsou stálicí v šampionátu F1, přičemž od té doby vyhrály v útrobách monopostů Renaultu, Williamsu, Benettonu a Red Bullu 12 konstruktérských a 11 jezdeckých titulů. Tento počet se však již nenavýší. Alpine bude s největší pravděpodobností pokračovat jako zákaznický tým Mercedesu.
Za vším jsou peníze. Luca de Meo tvrdí, že při vývoji pohonné jednotky Renault ročně utratil 200–250 milionů eur. Z těchto peněz se mu moc nevrátilo, protože zůstal zcela bez zákazníků a o vítězstvích či titulech mohou momentálně v Enstonu jen snít. Na druhou stranu ukončením motorového projektu se téměř celá zmiňovaná částka ušetří. De Meo konstatuje, že odebírat motory od konkurence vyjde na méně než 20 milionů.
Kromě toho motory Renaultu se výkonnostně nedokážou vyrovnat konkurenci. K neuspokojivým výsledkům stáje však přispívá i fakt, že hlavní továrna a motorová divize jsou ve dvou různých zemích.
Luca de Meo to v rozhovoru pro L’Equipe označil za jeden z hlavních handicapů. „V Enstonu jsou celkem nezávislí a zvyklí pracovat pod jinou vlajkou. Já jsem měl všechno přeskupit, ale to by muselo být v Anglii. To je těžké, no ne?“
Zaměstnanci ve Viry by zřejmě ze stěhování do Anglie nebyli nadšení o nic víc, než kdyby motorový projekt zcela zanikl. Navíc není jasné, jak dlouho by taková operace trvala a jaký negativní dopad by měla na vývoj.
Co ale bude následovat nyní? Generální ředitel ujišťuje, že „rodinný klenot“, jak nazývá Alpine, není na prodej. Příchod Flavia Briatoreho má tým oživit, ne najít mu kupce. „Četl jsem, že dostal za úkol udělat z tohoto projektu jeden balíček a v konečném důsledku tým prodat. To je čistá lež. Každý druhý týden mi volají finančníci, excentrici, kteří chtějí vstoupit do F1. Vědí, že po roce 2026 to bude mnohem dražší.“
Nová Concordská smlouva má zahrnovat i navýšení vstupního poplatku do Formule 1 ze současných 200 na 600 milionů dolarů, což automaticky zvýší hodnotu dnešních týmů. Říká se také, že maximální počet týmů bude snížen z dvanácti na deset. Z tohoto pohledu by bylo pro Renault výhodnější ještě dva roky vydržet a následně stáj prodat s ještě větším ziskem.
De Meo však o prodeji nechce ani slyšet. „Já ho neprodám, nejsem hloupý. Setrvat ve Formuli 1 je životně důležité pro značku Alpine. My jsme uzavřený klub. Mezi motorsportovními fanoušky to značce dodává punc důvěryhodnosti. My ty peníze nepotřebujeme.“
Italský byznysmen nakonec poznamenal, že fanoušky stejně v první řadě zajímá tým, a ne pohonná jednotka. Pomáhá si navíc příkladem McLarenu, který má dokazovat, že ve Formuli 1 může vyhrávat i zákazník.
Se situací však bylo třeba něco udělat. Stáj, která kdysi bojovala o tituly, je dnes „neviditelná“ na devátém místě konstruktérského šampionátu. Příjmy z marketingu a od sponzorů tak nutně klesaly. „Ještě dva takové roky a tento projekt by se docela zhroutil,“ prohlásil de Meo.