Odbory ve Viry vyjádřily lítost a nesouhlas nad rozhodnutím Renaultu
Účinkování automobilky Renault má ve Formuli 1 dlouhou historii a nyní ji čeká další důležitý, ale smutný milník. Francouzská automobilka totiž oznámila, že potřetí odchází z nejvyšší motoristické třídy jako dodavatel motorů. Snaha zvrátit toto rozhodnutí vyšla nazmar a zaměstnanci ve Viry-Châtillon se s tím musí smířit.
Ne, závodní tým Renaultu nekončí ve Formuli 1 a bude pokračovat pod značkou Alpine i v roce 2026. Podle vedení automobilky to není první krok v procesu prodeje stáje, ale dokonale racionální řešení z ekonomických a výkonnostních důvodů. Motorový program prý stojí ročně přes sto milionů dolarů, zatímco za nákup zákaznických pohonných jednotek zaplatí tým jen kolem sedmnácti milionů.
Stále však platí, a bude to platit i po roce 2026, že vlastní motor je ve Formuli 1 největší konkurenční výhoda. V případě Renaultu se však stal jedním z důvodů neúspěchu, jelikož ve Viry-Châtillon se za deset let nepodařilo postavit konkurenceschopnou pohonnou jednotku. Co to však znamená pro zaměstnance motorového oddělení?
Automobilka ujišťuje, že jejich pracovní místa zachová a postupně je přesměruje do dalších projektů. Odbory nesouhlasily a podnikly několik protestů, ale neúspěšně. „Všichni zástupci zaměstnanců a zástupci většiny zúčastněných stran vyjadřují lítost nad rozhodnutím zastavit motorový program,“ stojí ve stanovisku odborů, které cituje portál Motorsport.com.
„Toto rozhodnutí schvaluje skupina, která chce snížit finanční riziko spojené s F1, přestože neprovedla žádnou seriózní studii a nezhodnotila vliv na budoucí prodeje a prestiž značky. Skupina odmítla možné spojení s jinými partnery, ačkoli by se díky tomu udržel projekt v F1, zredukovaly by se náklady na vývoj a provoz, udrželi by se talentovaní lidé a v roce 2026 by došlo k nasazení značně vyvinutého a slibného motoru RE26,“ uvádějí odbory.
Zaměstnanci zároveň připomněli, že Renault si už nejednou svůj odchod z F1 rozmyslel. Po tomto rozhodnutí však přijde o většinu nejdůležitějších lidí. I když jim Renault slibuje nová místa, ve výsledku platí, že pokud inženýři chtějí pokračovat v kariéře ve Formuli 1, tak Viry jednoduše opustí.
„Historie továrny ve Viry ukazuje, že se často přijímala protichůdná rozhodnutí. Poukazujeme na důležitost udržení vysoce kvalifikovaných pracovníků směrem do budoucna, aby se ponechaly otevřené dveře pro návrat do F1, když to dovolí předpisy a finanční situace akcionářů,“ uvádějí zaměstnanci.
Podle odborů navíc dojde od 1. ledna ke snížení počtu pracovních míst z 500 na 334 a chystá se ukončení spolupráce s mnoha poskytovateli služeb. Odhaduje se, že v důsledku toho u nejdůležitějších partnerů týmu zanikne asi stovka pracovních míst.
„Ze všech těchto důvodů zástupci zaměstnanců jednohlasně vyjádřili negativní stanovisko k projektu transformace. Vyzýváme veřejné orgány, aby bránily zaměstnanost v továrně ve Viry-Châtillon,“ dodávají odbory na závěr.