logo F1zpravy.czF1online.sk

Oficiální! Končí tovární tým Renaultu

Esteban Ocon, za ním Daniel Ricciardo
© Twitter/Renault F1 Team
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 9. 2024

Očekávané se stává skutečností. Zaměstnancům ve Viry nepomohly odbory ani protesty. Automobilka Renault oficiálně oznámila, že uzavírá svůj motorový program. Po letech 1986 a 1997 se tento tradiční účastník potřetí stahuje jako dodavatel motorů – v roce 2009 stáhl „jen“ svůj tovární tým, který obnovil v roce 2016, a pokračoval jako dodavatel motorů. Nyní bude vůbec poprvé jezdit se zákaznickou pohonnou jednotkou.

Tým Alpine by měl ve Formuli 1 pokračovat, ale už bez motoru Renault. Francouzská automobilka má v tomto sportu dlouhou a bohatou historii. V roce 1976 se postarala o skutečný milník, když vůbec poprvé v dějinách nasadila na okruzích F1 turbomotor. Z tradice a historie se však nedá žít a po neúspěších při vývoji vlastní hybridní pohonné jednotky, příšerných výsledcích na trati a nelichotivé ekonomické bilanci zavřeli v Paříži kohoutek.

Před rokem 2026 a zavedením nových technických pravidel ztratila Formule 1 jednu automobilku – pokračují Mercedes, Ferrari, Red Bull Powertrains, Honda a Audi. Podle mediálních spekulací bude Alpine pokračovat s motory Mercedes. Samotná automobilka v tuto chvíli potvrdila jen ukončení svého motorového programu a přebudování továrny ve Viry-Chatillon na technologické centrum.

„Aktivity související s Formulí 1, s výjimkou vývoje nového motoru pro rok 2026, budou pokračovat do konce sezóny 2025,“ stojí v oficiálním stanovisku automobilky.

Překřtěné středisko už má i nový název: Hypertech Alpine Centre. Budou se zde prý vyvíjet supersporty Alpine, baterie a elektromotory. Stejně tak bude pokračovat práce na jiných aktivitách automobilky v motoristickém sportu, včetně WEC či Formule E.

Navzdory odstavení vývoje nových pohonných jednotek společnost slibuje, že nadále bude sledovat dění ve Formuli 1. „Po poradách a rozhovorech se zástupci zaměstnanců ve Viry-Châtillon se Alpine rozhodl, že vytvoří monitorovací tým,“ prohlásil Alpine. Společnost zároveň garantovala zachování pracovních míst všech zaměstnanců.

„Vytvoření centra Hypertech Alpine je klíčové pro vývoj strategie Alpinu a strategických inovací celé skupiny. Je to zlomový bod v historii továrny ve Viry-Châtillon, která uchová vzácné dovednosti pro budoucí ambice skupiny a zároveň posílí inovace Alpine. Závodní DNA zůstává základním kamenem značky a naše továrna bude nadále pohánět bezprecedentní průmyslové a automobilové projekty,“ uvedl generální ředitel Alpine Philippe Krief.

Související zprávy

Diskuze