Oficiální! Končí tovární tým Renaultu
Očekávané se stává skutečností. Zaměstnancům ve Viry nepomohly odbory ani protesty. Automobilka Renault oficiálně oznámila, že uzavírá svůj motorový program. Po letech 1986 a 1997 se tento tradiční účastník potřetí stahuje jako dodavatel motorů – v roce 2009 stáhl „jen“ svůj tovární tým, který obnovil v roce 2016, a pokračoval jako dodavatel motorů. Nyní bude vůbec poprvé jezdit se zákaznickou pohonnou jednotkou.
Tým Alpine by měl ve Formuli 1 pokračovat, ale už bez motoru Renault. Francouzská automobilka má v tomto sportu dlouhou a bohatou historii. V roce 1976 se postarala o skutečný milník, když vůbec poprvé v dějinách nasadila na okruzích F1 turbomotor. Z tradice a historie se však nedá žít a po neúspěších při vývoji vlastní hybridní pohonné jednotky, příšerných výsledcích na trati a nelichotivé ekonomické bilanci zavřeli v Paříži kohoutek.
Před rokem 2026 a zavedením nových technických pravidel ztratila Formule 1 jednu automobilku – pokračují Mercedes, Ferrari, Red Bull Powertrains, Honda a Audi. Podle mediálních spekulací bude Alpine pokračovat s motory Mercedes. Samotná automobilka v tuto chvíli potvrdila jen ukončení svého motorového programu a přebudování továrny ve Viry-Chatillon na technologické centrum.
„Aktivity související s Formulí 1, s výjimkou vývoje nového motoru pro rok 2026, budou pokračovat do konce sezóny 2025,“ stojí v oficiálním stanovisku automobilky.
Překřtěné středisko už má i nový název: Hypertech Alpine Centre. Budou se zde prý vyvíjet supersporty Alpine, baterie a elektromotory. Stejně tak bude pokračovat práce na jiných aktivitách automobilky v motoristickém sportu, včetně WEC či Formule E.
Navzdory odstavení vývoje nových pohonných jednotek společnost slibuje, že nadále bude sledovat dění ve Formuli 1. „Po poradách a rozhovorech se zástupci zaměstnanců ve Viry-Châtillon se Alpine rozhodl, že vytvoří monitorovací tým,“ prohlásil Alpine. Společnost zároveň garantovala zachování pracovních míst všech zaměstnanců.
„Vytvoření centra Hypertech Alpine je klíčové pro vývoj strategie Alpinu a strategických inovací celé skupiny. Je to zlomový bod v historii továrny ve Viry-Châtillon, která uchová vzácné dovednosti pro budoucí ambice skupiny a zároveň posílí inovace Alpine. Závodní DNA zůstává základním kamenem značky a naše továrna bude nadále pohánět bezprecedentní průmyslové a automobilové projekty,“ uvedl generální ředitel Alpine Philippe Krief.