Alpine porušil technická pravidla. Pierre Gasly byl diskvalifikován

Pierre Gasly přijde o svou třináctou příčku, kterou si vybojoval v ázerbájdžánské kvalifikaci. Technici Mezinárodní automobilové federace po přezkoumání dat zjistili, že byla porušena technická pravidla, když pohonná jednotka Renaultu překročila maximální průtok paliva.
V Alpine mohli být s výkonem Pierra Gaslyho spokojeni. Se svým monopostem se dokázal probojovat do druhé části kvalifikace a díky zisku třináctého místa se v neděli zapojil do bojů o bodovanou desítku. Když však technický delegát Jo Bauer zveřejnil zprávu z technické kontroly, ve francouzském týmu začalo narůstat napětí.
Nakonec komisaři rozhodli, že k porušení technických pravidel skutečně došlo a osud Pierra Gaslyho byl zpečetěn. Ve svém verdiktu komisaři konstatovali, že v posledním měřeném kole druhé části kvalifikace došlo k překročení maximálního průtoku paliva, který je v současnosti nastaven na úrovni 100 kg/h.
Alpine se hájil tím, že za překročení průtoku je zodpovědná technická chyba. „Tým komisařům prokázal, že důsledkem technické chyby bylo zhoršení času na kolo a že v daném momentě nebyla získána žádná výkonnostní výhoda.“
Zástupci stáje z Enstone se pokusili argumentovat, že toto by mělo být považováno za polehčující okolnost. FIA však nemůže u jednotlivých případů posuzovat, zda monopost porušením pravidel získal, nebo nezískal žádnou výhodu: Získal Williams výhodu v Zandvoortu, když podlaha jeho monopostu byla o pár desetin milimetru širší?
Kromě toho komisaři citovali z Mezinárodního sportovního kodexu FIA: „Pokud se zjistí, že monopost je v rozporu s relevantními technickými pravidly, tak nebude přípustná obhajoba, že tím nebyla získána žádná výkonnostní výhoda.“
Pierre Gasly tak bude startovat z chvostu startovního roštu, resp. z boxové uličky. O jednu příčku si polepší všichni jezdci od Nica Hülkenberga až po Gaslyho týmového kolegu Estebana Ocona. O něco jednodušší práci bude mít i Lando Norris, který se ze sedmnáctého místa posune na šestnácté.

Kvalifikace - GP Ázerbájdžánu 2024






Jezdec | Tým | Q1 | Q2 | Q3 | Ztráta | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Ferrari | 1:42,775 | 1:42,056 | 1:41,365 | ||
2. | McLaren | 1:43,033 | 1:42,598 | 1:41,686 | +0,321 | |
3. | Ferrari | 1:43,357 | 1:42,503 | 1:41,805 | +0,440 | |
4. | Red Bull | 1:43,213 | 1:42,263 | 1:41,813 | +0,448 | |
5. | Mercedes | 1:43,139 | 1:42,329 | 1:41,874 | +0,509 | |
6. | Red Bull | 1:43,097 | 1:42,042 | 1:42,023 | +0,658 | |
7. | Mercedes | 1:43,089 | 1:42,765 | 1:42,289 | +0,924 | |
8. | Aston Martin | 1:43,472 | 1:42,426 | 1:42,369 | +1,004 | |
9. | Williams | 1:43,138 | 1:42,473 | 1:42,530 | +1,165 | |
10. | Williams | 1:42,899 | 1:42,840 | 1:42,859 | +1,494 | |
11. | Haas | 1:43,471 | 1:42,968 | |||
12. | RB | 1:43,337 | 1:43,035 | |||
13. | Haas | 1:43,101 | 1:43,191 | |||
14. | Aston Martin | 1:43,370 | 1:43,404 | |||
15. | RB | 1:43,547 | ||||
16. | McLaren | 1:43,609 | ||||
17. | Stake | 1:43,618 | ||||
18. | Stake | 1:44,246 | ||||
19. | Alpine | 1:44,504 | ||||
20. | Alpine | DSQ |
- Štítky
- Alpine
- FIA
- Pierre Gasly