Honda a Alpine procedurálně porušily rozpočtová pravidla, informuje FIA
Mezinárodní automobilová federace úspěšně uzavřela kontroly dodržování finančních pravidel o rozpočtových stropech. Pět měsíců zkoumání výdajů jednotlivých týmů a dodavatelů pohonných jednotek sice neodhalilo porušení pravidel překročením stropu, ale procedurální chyby se mezi výrobci motorů přece jen našly.
Rozpočtový strop pro týmy platí již od sezóny 2021. Hned v prvním roce fungování pravidel byla odhalena až tři porušení, včetně překročení rozpočtu ze strany Red Bullu, za což mu byl uložen finanční trest, ale také omezený vývoj ve větrném tunelu a s pomocí počítačových simulací CFD.
Letos se takovým problémům týmy dokázaly vyhnout. FIA ve své zprávě z vyšetřování uvádí, že všech deset týmů v roce 2023 dodrželo rozpočtová pravidla bez výhrad. To mimo jiné znamená, že relevantní náklady všech stájí nepřesáhly částku 138,6 milionu dolarů, která byla stanovena jako základ pro minulý ročník s 23 velkými cenami.
Finanční kontrola však odhalila dvě pochybení na straně dodavatelů pohonných jednotek, pro které platila rozpočtová pravidla první rok. FIA zjistila, že Honda a Alpine se dopustily procedurálních chyb. Regulační orgán Formule 1 však zdůrazňuje, že k překročení 140,4milionového limitu na výdaje nedošlo a selhání se týká samotných procesů.
„Rozpočtový úřad CCA potvrzuje, že i když bylo zjištěno procedurální porušení pravidel ze strany společností Alpine Racing SAS a HRC (Honda Racing Corporation), ani jedna strana nepřekročila rozpočtový strop,“ píše FIA ve svém stanovisku pro média. „Alpine Racing SAS a HRC jednaly v dobré víře a v současnosti spolupracují s úřadem na uzavření celé záležitosti.“
„Vzhledem k povaze porušení, komplexnosti nových finančních pravidel pro výrobce pohonných jednotek a výzvám spojeným s prvním rokem jejich nasazení má rozpočtový úřad CCA v úmyslu navrhnout těmto dvěma dodavatelům pohonných jednotek, aby své přestupky vyřešili prostřednictvím Dohody o přiznaném porušení ABA,“ uvádí federace.
FIA nespecifikovala, čím přesně se Alpine a Honda provinily. Procedurální porušení se však může týkat například pozdního odevzdání jednotlivých zpráv, nevyhovění žádosti o zaslání dodatečných informací a dokumentů či nepřesností v předané dokumentaci.
Oběma výrobcům pohonných jednotek za procedurální porušení pravidel hrozí finanční pokuta. Vzhledem k okolnostem se jí dokonce mohou vyhnout, ale platí to i naopak; za jistých podmínek může být udělen i sportovní trest.
FIA uvádí, že o penalizacích pro Hondu a Alpine bude informovat, jakmile budou známy konečné verdikty a příslušné sankce.