Bude Alpine jezdit s motory Mercedes? Rozhodnutí padne už za pár týdnů
Ve Formuli 1 se schyluje k další důležité novince. Na první pohled se to možná nezdá jako moc podstatné, ale odchod jednoho z dodavatelů motorů je pro image sportu velmi špatná zpráva. Renault je však odhodlán zásadně omezit náklady a proměnit Alpine na zákaznický tým. Navzdory protestům z několika stran by k tomu oficiálně mohlo dojít už tento měsíc.
Alpine budou od roku 2026 pohánět zákaznické motory Mercedes. Tato zpráva je formálně stále jen spekulací, ale už v červenci ji potvrdil i bývalý šéf stáje Bruno Famin. Renault, v čele s prezidentem Lucem de Meem, zjevně ztratil důvěru ve vlastní motorové oddělení a neúspěchy z posledních let nakonec vedly automobilku k zásadnímu rozhodnutí.
V roce 2026 budeme mít na roštu pět dodavatelů pohonných jednotek, ne šest. Po odchodu Renaultu zůstanou Audi, Ferrari, Honda, Mercedes a Red Bull Ford. Nic na tom nezmění ani otevřená nespokojenost zaměstnanců motorového oddělení ve Viry, kteří jsou ve stávkové pohotovosti a k veřejnému protestu se odhodlali i na Velké ceně Itálie v Monze.
„Máme čtyři nebo pět týdnů, abychom na úrovni představenstva definovali povahu situace,“ řekl pro Motorsport.com prezident Renaultu Luca de Meo. „Analyzujeme, jak přistoupit k programu v F1 od roku 2026. Chceme být konkurenceschopnější a vyhodnocujeme všechny možnosti.“
Prezident Renaultu přitom otevřeně připustil, že přechod na zákaznické motory je jednou z možností. „Myšlenka přechodu na pohonné jednotky Mercedes je na stole, ale můžu vás ujistit, že ještě nedošlo k žádnému konečnému rozhodnutí,“ prohlásil de Meo.
Italský manažer otevřeně přiznal, že Renault ušetří obrovské miliony, ačkoli tím zaplatí cenu i po marketingové stránce. Asi to nebude nejlepší reklama pro automobilku Alpine a skupinu Renault celkově, když bude jejich monopost F1 závodit s motory Mercedes. Nezapomínejme přitom, že i v Mistrovství světa vytrvalostních závodů jezdí tovární tým Alpine s motorem Mecachrome (známým z Formule 2), který inženýři upravili podle vlastních požadavků, připojili k němu elektrický generátor dodaný německou společností Bosch s převodovkou od britské společnosti Xtrac.
„Když to zanalyzujeme čistě z finančního hlediska a porovnáme náklady na vývoj vlastní pohonné jednotky pro rok 2026 s úsporami při nasazení zákaznického motoru, rozdíl je skutečně enormní,“ přiznal de Meo. „Při pohledu na čísla není těžké vytušit, že máme příležitost vstoupit do nové éry s konkurenceschopnějším, ale levnějším projektem.“
„Návrh je na stole, ale rozhodnutí ještě nepadlo. Je to jeden z mnoha důležitých bodů diskuse o tom, jak v budoucnu přistoupíme k projektu F1. Do debaty vstupuje mnoho proměnných. Co na to řekne marketing? Jaké jsou negativní důsledky v porovnání s obrovskými finančními úsporami? To je jen finanční aspekt, ale zvážit musíme i všechno ostatní. Máme ambici vybudovat konkurenceschopný projekt, takže do hry vstupuje mnoho faktorů, které musíme pečlivě zvážit,“ vysvětlil prezident Renaultu.
Ten zároveň už poněkolikáté zdůraznil, že závodní tým Renaultu není na prodej a obávat se prý nemusí ani zaměstnanci ve Viry. Společnost jim prý najde nové uplatnění při realizaci dalších projektů. Je však velmi sporné, zda se mu tentokrát podaří utišit spekulace.
„Nic není na prodej,“ prohlásil de Meo. „Ve Viry-Chatillon máme schopné a připravené lidi, kteří nemusí pracovat jen na vývoji ve Formuli 1. Rozjeli jsme důležité inovativní projekty nejen v motoristickém sportu. Musíme zachovat klid a dospět k nejlepším rozhodnutím.“
- Štítky
- Alpine