logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappen si nemyslí, že by úpadek Red Bullu souvisel s Neweyho odchodem

Max Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2024

Od odchodu Adriana Neweyho výkonnost Red Bullu klesá. Mohlo by to mít i přímou souvislost? Max Verstappen si to nemyslí. Přestože neumí přesně identifikovat, který moment byl ten zlomový, nespojuje to s odchodem legendárního konstruktéra.

Adrian Newey je typ konstruktéra, který nehledí jen na čísla a údaje z větrného tunelu, ale bere v úvahu i lidský faktor – faktor jezdce. I proto měl Red Bull na začátku éry přísavného efektu tak silný monopost; na rozdíl od ostatních si uvědomil, že i když bude mít monopost více přítlaku, pilot ho kvůli poskakování nebude moci využít.

Shodou okolností se však právě letos začíná situace měnit. Red Bull RB20 je mnohem náročnější na ovládání, což už Max Verstappen otevřeně přiznává. Může to souviset i s tím, co Newey na jaře zmiňoval; s jednou oblastí na monopostu nebyl zcela spokojen. Kromě toho si vzpomeňme na spekulace, že vedení technického oddělení si v některých ohledech při vývoji dělalo po svém a Neweyho obešlo.

Max Verstappen poznamenal, že nevidí přímou souvislost mezi Neweyho odchodem a aktuální formou Red Bullu. „Obvykle ne, ačkoli od oznámení jeho odchodu to máme náročnější. Nicméně, nemělo by to fungovat tak, že když někdo oznámí svůj odchod, výkonnost monopostu se okamžitě propadne, protože auto je po celou tu dobu stejné.“

Nizozemec by si mohl o současné situaci promluvit s bývalým technickým ředitelem a zeptat se ho na názor, ale prý s ním už není v kontaktu. „V posledních týdnech ani ne. V továrně už vyklidil svou kancelář. Máme však dobrý vztah, v tom nikdy nebyl problém.“

Odchod Adriana Neweyho zřejmě nemá obrovský vliv na momentální výkony Red Bullu, ale je to velmi špatný signál směrem do budoucna. V první řadě je třeba poznamenat, že není sám, kdo z Milton Keynes odchází, a v druhé řadě býci nebudou moci využít jeho cenné zkušenosti a schopnosti, aby odstranili problémy současného auta před další sezónou. To vše uprostřed interní bitvy o moc, která sice na pohled skončila, ale pokud se Red Bull nevrátí na první příčky, bude tu jasný poražený – celý tým.

Měly zákulisní pletky v Red Bullu nějaký vliv na jeho výkonnost? „Nevím. Je však velmi těžké pochopit, kde se ty věci pokazily,“ nepodařilo se Verstappenovi najít jeden bod, od kterého to začalo jít dolů vodou.

Nyní je třeba najít řešení. Jos Verstappen žádá Christiana Hornera, aby vrátil tým na správnou kolej, ale Max se neobrací na nikoho z této dvojice. „Mně stačí mluvit s inženýry, protože oni mají na starosti monopost a to, co na něj nasadíme. Všichni společně musíme najít řešení.“

Návrat ke staršímu balíku situaci neřeší

Toto řešení se nerodí snadno. Bývalý technický ředitel Jordanu Gary Anderson podotkl, že Verstappen si musí uvědomovat vážnost situace. Není běžné, aby tak ochotně sáhl po staré podlaze, která na kolo ztrácela alespoň 0,2 sekundy na tu Pérezovu. Podobně jako Lewis Hamilton v Mercedesu nebo Charles Leclerc ve Ferrari, i on se obětoval, aby se pokusil tým takříkajíc vytáhnout z bídy.

„Při tom větru a dešti v Zandvoortu bylo obtížné něco vyčíst z našich dvou různých balíků,“ poznamenal Verstappen. „Před námi je úplně jiný víkend. Kromě věcí, které chceme na autě vyzkoušet, se i trať výrazně změnila. Všechno to musíme sledovat, abychom přijali správná rozhodnutí. Zkoušíme spoustu věcí ve snaze vylepšit vyvážení monopostu.“

Podařilo se inženýrům přece jen něco vyčíst z rozdílů mezi jeho a Pérezovým balíkem? „Samozřejmě, měli jsme nějakou představu, ale není to tak, že by Checovo auto bylo najednou velmi rychlé. Musíme najít více výkonu a lepší balanc, protože si stále stěžujeme na stejné problémy s vyvážením auta. Některé věci snad nekorelují tak, jak bychom chtěli. Potřebujeme napravit vyvážení a chování auta. Něco se tam dostalo a teď se toho potřebujeme zbavit.“

Kdyby se Red Bullu něco takového stalo loni, zřejmě by stačilo vrátit se ke staršímu balíku. Teď už červení býci nemají takový náskok. Návrat ke staršímu autu podle Verstappena může pomoci s balancem, ale více bodů nepřinese.

„Nemyslím si, že by to bylo rychlejší,“ zamyslel se Verstappen. „Ostatní týmy svá auta velmi úspěšně vylepšovaly. Kdybychom my naše auto vrátili ke starší verzi, abychom měli lepší balanc, tak by to na trati nebylo nutně rychlejší.“

Související zprávy

Diskuze