logo F1zpravy.czF1online.sk

Zaměstnanci ve Viry se bouří, de Mea a spol. obvinili ze zrady

Esteban Ocon
© Marián Chytka/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 8. 2024

V Renaultu se určitě snažili udělat vše, aby to utajili co nejdéle a zabránili odborům vstoupit do obchodních záležitostí. Dříve či později by však vypluly na povrch plány na uzavření motorového oddělení a nákup pohonných jednotek od konkurenčního týmu. Vzhledem k francouzské firemní kultuře následovalo očekávané – do celé věci vstoupili odbory.

Zástupci zaměstnanců na motorovém oddělení ve Viry-Châtillon volají po zvrácení plánů na přeměnu Alpinu na zákaznický tým a dokonce obvinili svého zaměstnavatele ze „zrady“. Konečné rozhodnutí zatím nepadlo a podle medializovaných informací se chystá na 30. září. Momentálně probíhá něco jako audit, jehož cílem je vytyčit možnosti, jak přeměnit Viry z motorového oddělení pro potřeby F1 na technologické centrum, čímž by se zachovala pracovní místa.

Současní zaměstnanci však již podle medializovaných informací otevřeně vyjádřili své znepokojení prezidentu Renaultu Lucu de Meovi. Zašli ještě dál a jejich dopis přistál i na stole renomovaného portálu Motorsport.com. „Vedení skupiny Renault v roce 2026 plánuje zastavit program ve Viry a raději bude odebírat zákaznické motory – pravděpodobně od Mercedesu,“ cituje ze stanoviska britský portál.

„Důvodem je významné snížení nákladů ze 120 milionů dolarů na 17 milionů dolarů za nákup pohonných jednotek. Nerozumíme, co ospravedlňuje likvidaci celé elitní entity ve Viry-Châtillon, zradu její legendy a její DNA tím, že se do našeho monopostu F1 Alpine transplantuje srdce Mercedesu,“ uvádějí emotivně zástupci zaměstnanců.

„Oznámení o ukončení vývoje a výroby francouzských pohonných jednotek pro Formuli 1 je nepochopitelné. Nemůžeme akceptovat, že Alpine a skupina Renault poškozují svůj image. Proto žádáme pana de Mea a jeho představenstvo, aby zvrátili toto rozhodnutí,“ uvádí stanovisko.

Zaměstnanci se přitom pochlubili svými úspěchy při vývoji motoru na rok 2026, který by nyní měl skončit celý v koši. Vzhledem k nedostatečnému výkonu a spolehlivosti současné pohonné jednotky Renault existují minimální záruky, že nový motor přinese alespoň dílčí úspěchy. Odbory si však věří.

„Prozkoumali jsme více než stovku konceptů, z nichž téměř třetina ukázala na dynamometru vysokou výkonnost a měla by se objevit v příštím motoru s označením AR26. Nastartování nového motoru bylo naplánováno na konec prvního pololetí roku 2024,“ tvrdí zaměstnanci Alpinu.

„Dne 26. června 2024 provedl RE26A, označení pro první ‚tovární‘ verzi motoru AR26, první test na dynamometru číslo 6 ve Viry, takže došlo ke splnění plánovaného termínu. Na tomto prvním motoru ještě chybí téměř třetina plánovaných koncepcí, které byly dříve otestovány, a jejich nasazení je plánováno do konce roku 2024. První výsledky testů jsou však slibné,“ uvádějí zástupci zaměstnanců.

Podle jejich stanoviska překročil motor při prvním nasazení výkon 400 kilowattů, což je blízko k cíli, který si tým stanovil pro první závod sezóny 2026. Netrpěl prý žádnými vážnějšími problémy se spolehlivostí a dosáhl účinnosti 48 procent. Kromě toho je prý o 12 procent menší než současná pohonná jednotka Renault, což otevírá „velký prostor“ pro integraci do šasi a vývoj aerodynamiky.

A co víc, zaměstnanci de Meovi a spol. zřejmě nevěří, že jejich pracovní místa se zachovají a budou přeřazeni do jiných projektů. Kapacita továrny je zkrátka příliš velká na přesun činnosti do jiných motoristických sérií a zároveň nemá kvalifikovanou pracovní sílu pro vývoj v oblasti civilní automobilové dopravy.

„Plán transformace továrny, který by měl být definitivně schválen 30. září 2024, se skládá z přesunu zdrojů na jiné projekty vedené Alpine Racing (vytrvalostní závody, Formuli E, zákaznické závody, vodíkový pohon, hyperauta atd.), ale ty jsou již personálně plně obsazeny. Přeřazení na inovativní projekty, které mají přinést užitek sériové výrobě, není v tuto chvíli nijak definováno. Inovace v automobilovém sektoru se dnes zaměřují na chemii a industrializaci baterií, ‚softwarově definovaná vozidla‘ a autonomní řízení. Zaměstnanci ve Viry nemají v těchto oblastech žádné dovednosti,“ uvádějí odbory.

Musíme si ještě pár týdnů počkat, ale nemůžeme se divit, že pro lidi v továrně je toto čekání mrazivé. Zaměstnanci prý využili právo požádat o odborné stanovisko k budoucím plánovaným projektům. Prozatím nepadlo žádné oficiální rozhodnutí.

Související zprávy

Diskuze