logo F1zpravy.czF1online.sk

Meteorologové vydali výstrahu. Jezdce potrápí extrémně silný nárazový vítr

FIA, F1, Zandvoort, Holandsko, ilustračné
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala22. 8. 2024

Formule 1 se po letní přestávce bude muset vrátit do tempa ve velmi obtížných podmínkách. Meteorologové vydali na oblast kolem Zandvoortu výstrahu před velmi silným větrem – na poměry F1 až extrémně silným –, který jistě ovlivní páteční tréninky. Lando Norris upozorňuje, že by to mohlo být až nebezpečné.

Předpověď počasí na VC Nizozemska avizuje, že nás čeká proměnlivý víkend. V pátek a zejména v sobotu hrozí srážky, v neděli má být zase slunečno. Účastníkům víkendu v Zandvoortu však dělá vrásky na čele jiný ukazatel, který obvykle při přehledech počasí opomíjíme. Je jím rychlost větru.

V pátek má vítr dosahovat rychlosti závratných 80–85 km/h. Nizozemský královský meteorologický institut proto vydal výstrahu před „silnými nárazy větru až do rychlosti 85 km/h“ a v důsledku létajících trosek doporučuje lidem být venku ostražití. Některé outdoorové aktivity mohou být dokonce pro silný vítr zcela znemožněny.

Jak se s takovým větrem popasují monoposty F1? Je možné, že uvidíme spoustu výletů mimo trať a nehod. „Je to mnohem náročnější, než si lidé myslí,“ řekl Lando Norris na margo předpovědi počasí. „Už když vítr dosahuje rychlosti 20–25 km/h, tak je to hodně. Rozdílu si všimnete dokonce i tehdy, když fouká vítr do 10 km/h.“

V závislosti na tom, kde se bude pilot nacházet a ze které strany bude foukat, se brzdné body mohou měnit o pár desítek metrů. V zatáčkách zase hrozí smyky a hodiny. Na úzké trati v Zandvoortu však na podobné piruety není mnoho prostoru.

„Když fouká konstantní vítr rychlostí 25 km/h, je to náročné, ale teď bude foukat 40, 50, 60, 70 až 80 km/h. Ještě jsem nic takového nezažil,“ pokračoval Norris. „Může to být dost nebezpečné, protože pokud budete vjíždět do zatáčky jistou rychlostí, řekněme do sedmé zatáčky, tak 60 až 80kilometrový vítr změní chování auta. Jako pilot s tím neumíte nic udělat. Skončíte ve štěrku nebo v bariérách. Nevím, co mám čekat.“

Jízda v takových podmínkách bude komplikovat práci i inženýrům. Nastavit monopost bude hotová alchymie, při které bude nutné pečlivě zkoumat, ve které zatáčce měl pilot problémy kvůli nastavení, a kde za to mohl vítr.

Charles Leclerc upozorňuje na to, že monoposty budou mít problémy a týmy raději přečkají tréninky v úkrytech. „Asi žádná auta nejsou konstruována na takový vítr, jaký se předpovídá na zítra. Bude dosahovat rychlosti až 80 km/h. Pokud tomu tak bude, nejsem si jistý, že na trati uvidíme mnoho aut. V sobotu a neděli by se to však mělo uklidnit, ale i tak bude extrémně větrno.“

Alex Albon přišel s dalším zajímavým pohledem na věc: Piloti už dlouho neseděli v monopostech a svým způsobem by se nejprve potřebovali rozjet. „Bude to zajímavá výzva, protože jsme měli téměř třítýdenní přestávku. Hodně lidí trávilo čas na lodích a podobně, a teď přijíždíme na úzký, klikatý okruh s vysokým přítlakem, silným větrem a pískem mimo ideální stopy. Dobře nás to probere.“

Na páteční jízdu je velmi zvědavý i Oscar Piastri. Australan připomněl, že současné monoposty s přísavným efektem jsou dost citlivé na vítr. V zatáčkách to bude velmi zajímavé.

„Množství přítlaku, které získáte nebo ztratíte, výrazně závisí na směru větru,“ podotýká Oscar Piastri. „V některých zatáčkách to bude zítra asi jako jezdit v monopostu F2. Je to obrovská změna a pro nás to bude velmi obtížné, protože my ten vítr tak dobře necítíme. Cítíte ho dobře, když fouká boční vítr, ale když fouká zepředu nebo zezadu, nedá se to tak snadno poznat.“

Odhadnout sílu větru při vjezdu do pravotočivé zatáčky může být i otázkou štěstí. „Pokud zachytíte náraz větru v nesprávné chvíli, svým způsobem to nemáte vůbec pod kontrolou. Bude to zajímavý den a zajímavý víkend s větrem a deštěm.“

Související zprávy

Diskuze