logo F1zpravy.czF1online.sk

Pro Domenicaliho vodík není budoucnost: Možná se vrátíme k lehčím a hlučnějším motorům

Po štarte VC Belgicka 2024: Charles Leclerc, Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2024

V roce 2026 čeká Formuli 1 nemalá revoluce. Monoposty i jejich pohonné jednotky se zásadním způsobem změní a elektřina už nebude hrát podružnou roli při pohonu nejrychlejších čtyřkolových strojů na světě. Nová generace předpisů však vypadala dobře jen na papíře, samotná realizace těchto monopostů bude mnohem náročnější, což vedlo mnohé – včetně prezidenta Formule 1 Stefana Domenicaliho – k otázkám, zda se sport rozhodl správně.

Už v květnu přišel bývalý šéf Ferrari s prohlášením, že by hybridní složky pohonu nahradil ekologicky udržitelnými palivy. Zprvu se zdálo, že se jen snaží zahrát do noty fanouškům velkých a hlučných motorů, kterých je ve Formuli 1 stále požehnaně, ale jeho slova naplňuje také vývoj na automobilovém trhu.

Domenicali v této rétorice pokračoval i v následujících měsících a v posledním rozhovoru pro magazín Autosport naznačil, že Formule 1 by se měla soustředit na hmotnost, kterou v současnosti z velké části tvoří těžké pohonné jednotky a jejich systémy. „Hmotnost a rozměry budou v budoucnu určitě na stole, protože toto je přístup, který jsme začali razit,“ prohlásil šéf Formule 1.

„Ocitli jsme se s velkými a těžkými auty a možná se v budoucnu rozhodneme, že s pokračujícím vývojem se vrátíme k lehčím konstrukcím. Řekl bych však, že je poněkud předčasné o tom mluvit. Uvidíme, jak se připravíme na technická a sportovní pravidla pro rok 2026. Když pak přijde správná chvíle, budeme diskutovat o dalších tématech,“ dodal Domenicali.

Snaha o lehčí monoposty trvá již několik let. Byl to jeden ze základních cílů při tvorbě pravidel pro rok 2026, ale s těžkými hybridními systémy a ještě většími bateriemi to byla skutečně sisyfovská práce. Minimální hmotnost se v roce 2026 skutečně sníží, ale šéfové týmů se následně jednohlasně shodli, že na začátku nového cyklu pravidel budou mít všichni nadváhu.

Přestože kromě motorů jsou důvodem i bezpečnostní opatření, nejvýznamnějším faktorem zůstává pohonné ústrojí – zejména baterie. Pokud to tedy F1 myslí s dlouhodobým snižováním hmotnosti vážně, musí zvážit i návrat ke staromódním motorům.

„Nemyslím si, že vodík jako takový bude střednědobým řešením pro F1 z mnoha, opravdu mnoha důvodů včetně technologie, nákladů a bezpečnosti. Věřím, že správná cesta vede buď současnou koncepcí a postupnými kroky směrem ke snížení hmotnosti, nebo pokud se udržitelné palivo osvědčí a přinese nulové emise, možná nebudeme muset komplikovat a vynakládat obrovské prostředky při vývoji motorů,“ přemýšlí Domenicali.

„Možná tedy budeme uvažovat o návratu k mnohem lehčím a mnohem hlučnějším motorům. Myslím si, že tyto diskuse přijdou tři roky po zavedení nových předpisů. Důležité bude se podívat zpět a uvědomit si, jak rychle se věci mění,“ konstatoval Ital.

„Vzpomínám si, jak se před třemi lety říkalo, že elektromobily tu budou navždy a pro všechny. Nyní se zatahuje ruční brzda, takže musíme být obezřetní,“ vzkázal šéf Formule 1.

Související zprávy

Diskuze