Je Alpine na prodej? Pojí se s Hitechem a kazašským miliardářem
Platí ve Formuli 1, že když máš místenku, můžeš všechno? Michael Andretti neustále poslouchá, že jeho projekt není pro Formuli 1 dost dobrý, ale Liberty Media zároveň jen přihlíží, jak se jedna z jejích tradičních továrních stájí zmenšuje na velikost průměrného týmu středu pole. Navíc, podle některých je to jen začátek.
Tovární tým Renaultu patří k tradičním účastníkům Formule 1. Pod hlavičkou francouzské automobilky nebo její dceřiné společnosti Alpine, odjel již 480 velkých cen, což jej v historických tabulkách řadí na páté místo. Před ním jsou jen Ferrari, McLaren, Williams a Lotus.
Automobilky a tovární týmy patří k symbolům ekonomické moci Formule 1 a když o nějakou přijdete, není to pro vás dobrá reklama. Přesně to se však v současnosti děje a Alpine začal svůj přerod z tovární stáje na zákazníka s motory Mercedes. Co s tím udělá Liberty Media? Pravděpodobně nic, protože nemá žádnou „páku“. Na jedné straně odmítá Andrettiho jako nedostatečně silný projekt, na druhé je nucena tolerovat přerod továrního týmu Renaultu na „pojízdný billboard“.
„Myslel jsem si, že je to fake news. Pro mě je to velmi smutný a obrovský šok,“ řekla legenda Renaultu Gérard Larrousse pro Auto Hebdo. Tento muž šéfoval továrnímu týmu ještě v 80. letech a dnes jako 84letý pán v důchodu s hrůzou sleduje, co dělají jeho následovníci s projektem, který sám pomáhal budovat.
„Pro Renault jsme vytvořili výjimečné motorové oddělení. Nedokážu si představit, že Alpine bude závodit s motorem Mercedes. Tyto dvě značky k sobě ani nepasují. Alpine přece musí mít francouzský motor. Přiznám se, že tomu ani trochu nerozumím,“ řekl Larrousse.
Nějaká vysvětlení se však najdou. V první řadě jde o finanční hledisko, protože koupě motoru je mnohem levnější než jeho vývoj, ale bývalý pilot a manažer za tím vidí ještě něco víc. „Možná bych to pochopil, kdyby šlo o začátek konce Renaultu ve Formuli 1 a úplného stažení značky ze sportu,“ dodal Larrousse.
A přesně takové podezření mají mnozí další. O této možnosti psal také německý magazín Auto Motor und Sport, který patří mezi nejrenomovanější zdroje v padoku. I když vedení Renaultu odmítá jakékoli spekulace o prodeji, takové přiznání by automaticky znamenalo snížení kupní ceny. Je proto více než rozumné držet všechno v pod pokličkou.
Spekulacím nepomohlo ani angažování Olivera Oakese do pozice bosse Alpinu. Tento muž je totiž dlouholetým šéfem týmu Hitech, který usiloval o vstup do Formule 1 a na východě získal nemalé podporovatele. Mecenášem jeho týmu byl nejprve Dmitrij Mazepin a poté kazašský miliardář korejského původu Vladimir Kim, který dnes vlastní 25procentní vlastnický podíl v Hitechu.
Podle AMuS hledají Oakes a Kim cestu do F1 „prostřednictvím Alpinu“, což vyvolává podezření, že Hitech by mohl koupit francouzský tým. „Alpine dosud pokaždé popíral, že by byl na prodej, ale všechny signály naznačují, že tým se připravuje na převzetí,“ uvedl německý magazín.