logo F1zpravy.czF1online.sk

Alpine-Mercedes již v roce 2025? Strany se blíží k dohodě, avizuje Motorsport.com

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2024

První velký krok Flavia Briatoreho? Skončení motorového programu Renaultu ve Formuli 1 je avizován již pár týdnů. Francouzský tým Alpine by se následně měl spojit s Mercedesem a odebírat pohonné jednotky od německé automobilky. V tomto příběhu však podle portálu Motorsport.com nastal další zvrat a strany prý mohou odstartovat spolupráci již v roce 2025.

Tomu se říká rychlost. „Tým Alpine se blíží uzavření dohody s Mercedesem o technické spolupráci, která zahrnuje dodávky motorů, převodovek a zavěšení – a začít by mohla již v roce 2025,“ otevírá svůj článek renomovaný portál Motorsport.com.

Je to menší šok. Uzavření spolupráce mezi dvěma automobilkami by nikoho nepřekvapilo, kdyby se psalo o roce 2026. Renault stojí motorový program miliony eur a jeho produkt tým ve skutečnosti zpomaluje. Pohonná jednotka francouzské automobilky stojí piloty údajně tři až pět desetin na kolo, což je v současné Formuli 1 obrovské číslo. Za mnohem nižší částku přitom mohou mít lepší, výkonnější a spolehlivější motor Mercedes.

Spekulace ještě zintenzivnilo nedávné oznámení automobilky Audi, že jejím dodavatelem paliv a maziv se v roce 2026 stane britská firma Castrol – dceřiná společnost British Petroleum –, která je v současnosti partnerem týmu Alpine. Dohoda s Mercedesem by přirozeně znamenala přechod k Petronasu.

Obecně má dohoda s Mercedesem řadu pozitiv a z pohledu Alpinu málo negativ. „Poradce Alpinu Flavio Briatore je prý hlavním zastáncem zákaznického motoru a oslovil i další dodavatele,“ uvádí britský web.

„Tyto diskuse se nyní zúžily jen na Mercedes. Podle informací portálu Motorsport.com jsou rozhovory mezi oběma stranami v pokročilém stádiu, přičemž Briatore byl v Maďarsku několikrát zpozorován v motorhomu německé automobilky. I když nedošlo k podepsání smlouvy, vysokopostavené zdroje naznačily, že rámcové podmínky byly v podstatě dohodnuty a nyní je třeba dořešit poslední detaily,“ prohlásil Motorsport.com.

Je zajímavé, že Mercedes si kapacitně troufá na pokrytí potřeb dalšího zákazníka. Kromě svého vlastního týmu dodává motory a další komponenty také McLarenu, Aston Martinu a Williamsu. Druhá jmenovaná stáj vypadne v roce 2026 ze seznamu a přejde na tovární pohonné jednotky Honda. Očekávalo se, že Alpine jednoduše zaplní volné místo po stáji ze Silverstonu, ale poslední informace naznačují, že dohoda mezi Briatorem a Wolffem by mohla vstoupit v platnost již v roce 2025. V takovém případě by v příští sezoně rovná polovina monopostů na roštu jezdila s motorem Mercedes.

„Předpokládá se, že se pracuje na podobné dohodě jako s Aston Martinem, který od dodavatele nakupuje kromě pohonných jednotek i převodovky a zadní zavěšení. Rozhovory mezi Mercedesem a Alpinem se týkaly zejména roku 2026 a přechodu na novou generaci motorů. Podle našich zdrojů však existuje malá šance, že by spolupráce mohla začít už v roce 2025, pokud se dohoda uzavře dostatečně rychle,“ prohlásil nečekaně Motorsport.com.

„I když by si tato změna vyžádala od Alpinu dodatečné úsilí při instalaci nové pohonné jednotky již v roce 2025, pravděpodobně by s sebou přinesla okamžité zlepšení výkonnosti, jelikož se považuje za všeobecně známý fakt, že současná pohonná jednotka Renault má v porovnání s konkurencí nižší výkon,“ uvádějí zdroje britského portálu.

Záleží však také na dalších faktorech. Renault má ve své motorárně ve Viry nedaleko Paříže nemálo zaměstnanců, kteří pracují výhradně na projektu pohonné jednotky pro Formuli 1. Jaký bude jejich další osud a najde jim Renault nová místa ve strukturách automobilky? Otázek je tedy více než dost.

Dnes však můžeme považovat za téměř jisté, že v roce 2026 přijde sport o tovární tým Renaultu. Je více než paradoxní, že Andretti a General Motors mají cestu do F1 nadále zavřenou. Alpine má místo a nepřináší Formuli 1 téměř žádnou přidanou hodnotu, ale přesto může bez jakýchkoli důsledků připravit Formuli 1 o další automobilku.

Související zprávy

Diskuze