logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff je ochoten dodávat motory Alpinu: Čím více zákazníků, tím lépe

Pierre Gasly
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala6. 7. 2024

Pokud si to Alpine nerozmyslí a opravdu se rozhodne zrušit svůj motorový program pro rok 2026, se získáním dobrého partnera zřejmě nebude mít problém. Toto Wolff v pátek prozradil, že Mercedes je otevřen všem alternativám, včetně toho, že by ke svým zákazníkům přidal i Alpine.

Utajit něco ve Formuli 1 je velmi obtížné. Když jde o tak důležité téma, jako je motorový program, tak to už vůbec ne. Alpine totiž musel rozjet předběžná jednání s ostatními dodavateli pohonných jednotek, což je už příliš mnoho uší na to, aby o tom nevěděl i celý zbytek kolotoče F1.

Ve čtvrtek na tiskové konferenci šéfů týmů se motory Alpinu zařadily k hlavním bodům programu. Toto Wolff dostal otázku, zda je možné, že francouzské stáji bude dodávat motory Mercedes. Vzhledem k tomu, že stříbrné šípy v roce 2026 přijdou o Aston Martin, to prý nevypadá špatně.

„Je to komplikovaná situace, protože se nám líbí myšlenka, že bychom Aston Martin nahradili jiným týmem – už jen kvůli tomu, kolik se toho naučíme,“ poukazuje na výhody širokého okruhu zákazníků Toto Wolff. „U nás to vnímáme tak, že čím více pohonných jednotek máme, tím je to lepší z hlediska akcelerace vývoje a spolehlivosti.“

Pokud pohonná jednotka bude mít nějaký technický problém, ten se při větším počtu zákazníků s vyšší pravděpodobností projeví na předsezónních testech nebo na úvodních podnicích ročníku, zatímco v Hondě nebo Audi se nebudou moci spolehnout na obrovské množství dat a hrozí, že s problémy se budou potýkat déle.

Zatím však nic není vytesáno do kamene, právě naopak. „Zatím jsme nezašli dál než po představení si názorů nebo prvotní průzkumná jednání. Alpine přijme rozhodnutí, zda chce pokračovat se svým motorovým programem ve Formuli 1 nebo ne. Teprve když přijme toto strategické rozhodnutí, teprve pak se vrhneme na dohody. Jsme však otevření a přesně to jsme jim také řekli.“

Mercedes se zatím zavázal dodávat motory také McLarenu a Williamsu. Alpine by byl tedy čtvrtým přírůstkem. Šéf McLarenu Zak Brown by ho přivítal vzhledem k tomu, že takové rozšíření by mohlo pomoci i jeho stáji.

„Z našeho pohledu platí, že co je dobré pro motorovou divizi Mercedesu, to je dobré i pro McLaren,“ vzkázal Zak Brown. „Jsou skvělým partnerem a pokud to bude prospěšné pro jejich pohonné jednotky, tak to schvalujeme.“

Šéf McLarenu uvažuje, že Alpine by se měl rozhodnout co nejdříve. „Čím dříve přijmete rozhodnutí, tím je to lepší pro přípravy. Řekl bych, že rozhodnutí budou chtít přijmout před letní přestávkou, aby měli co nejvíce prostoru prozkoumat pohonnou jednotku a jak funguje.“

Blokovat příchod Alpinu do rodiny Mercedesu nebudou ani ve Williamsu, vzkázal jeho šéf James Vowles. „Myslím si, že Zak a Toto to řekli velmi výstižně. Čím více pohonných jednotek, tím více se naučíte. Ani v této sezóně o tom nepochybujeme.“

Alpine však bude muset počítat s tím, že dohnat jeden rok příprav nebude jednoduché. „My už dlouhé měsíce pracujeme s HPP na tom, abychom dali dohromady ten správný koncept pro rok 2026. Ať už se rozhodnete jakkoli, za ostatními třemi týmy budete zaostávat o dvanáct měsíců. To je v celkovém měřítku dost velký handicap. Neznamená to, že by se to nedalo zvládnout, ale v některých oblastech budete muset dělat kompromisy. Je za tím obrovské množství práce, abyste se na rok 2026 připravili správně. I to nejmenší rozhodnutí ohledně rozložení může mít dost velký dopad.“

Související zprávy

Diskuze