logo F1zpravy.czF1online.sk

Chce Renault ukončit svůj motorový projekt? Věřím našemu vedení, říká Gasly

Pierre Gasly na rošte
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2024

Formule 1 se při představení nových pravidel pochlubila tím, že v roce 2026 bude mít až šest originálních výrobců pohonných jednotek. Možná však toto tvrzení bude muset poopravit ve světle zpráv, že Renault uvažuje o ukončení svého motorového projektu. Ze čtvrtečních vyjádření Pierra Gaslyho můžeme mezi řádky vyčíst, že to nejsou jen plané řeči.

O zaječích úmyslech Renaultu informoval již dříve renomovaný novinář Joe Saward, k němuž se v posledních dnech přidal i Autosport: Alpine uvažuje o tom, že od roku 2026 se zřekne svého postavení továrního týmu a bude odebírat pohonné jednotky od některého ze soupeřů.

Jednání se už měla rozjet, ale i kdyby nedopadla podle očekávání, Alpine se nemusí bát toho, že by zůstal bez motorů. Na jedné straně může zůstat u těch vlastních, na druhé jej chrání i pravidla. Je totiž povinností výrobce pohonných jednotek s nejmenším počtem zákazníků poskytnout agregáty týmu, který si je nedokázal pořídit sám. Noví výrobci však mají výjimku, takže reálně lze očekávat, že tato povinnost by nepřischla Red Bullu, ale Hondě.

Pierre Gasly prozradil, že od svého týmu očekává, že „zváží všechny možnosti“ a vybere tu nejlepší. Ani současné motory Renaultu totiž nejsou bůhvíjak výkonné, nuž je sporné, zda to v roce 2026 bude lepší. „Pro tým je důležité zvážit všechny možnosti a poté se rozhodnout, co bude nejvýhodnější z hlediska výkonnosti.“

„Cíle pro tento tým jsou velmi jasné. Chceme být konkurenceschopní a chceme bojovat v čele. S týmem vedeme velmi otevřené rozhovory, takže důvěřuji rozhodnutím vrcholového managementu. Po této stránce nemám žádné obavy,“ ujistil francouzský pilot.

Říká se, že o mistrovský titul mohou reálně bojovat jen tovární týmy, které nemusí přijímat kompromisy při osazování pohonných jednotek do šasi. Alpine by o tuto výhodu přišel, ale Gaslymu to nedělá velké starosti.

„Jako tovární tým nemáte žádná omezení, nastavujete si vlastní limity. To je výhoda,“ uvědomuje si Gasly. „Pravidla jsou v tuto chvíli sestavena tak, že jednotlivé strany (dodavatel a zákazník, pozn. red.) jsou si výkonnostně vyrovnané, zejména po motorové stránce. Přicházíte však o flexibilitu, kterou můžete mít jako tovární stáj.“

Jeden tým dokonce i v současnosti dokazuje, že se to dá. Je jím McLaren, který daleko převyšuje svého dodavatele. „Jasně ukazují, čeho lze dosáhnout. Vidět náznaky, že můžete být konkurenceschopní i bez vlastního motoru. Je to o tom středu, ale obecně je důležité vyložit na stůl všechny možnosti. Věřím managementu, že vybere správně ve prospěch týmu.“

Související zprávy

Diskuze