logo F1zpravy.czF1online.sk

Motorsport.com: Alpine zahájil jednání o dodávkách motorů

Esteban Ocon
© Marián Chytka/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 6. 2024

Alpine není místo, se kterým byste měli spojit svou dlouhodobou kariéru. Potvrzují to i nejnovější informace, podle kterých přijde Formule 1 o jeden ze svých továrních týmů. Zdá se, že Francouzi definitivně vzdají svou snahu o vývoj hybridních pohonných jednotek. V této vývojové válce táhne finančně i personálně poddimenzovaný tým za kratší konec již od roku 2014.

Mluví se o tom již několik týdnů, ale nyní tyto zprávy potvrzuje i renomovaný portál Motorsport.com, podle něhož skončí v koši dosavadní vývoj pohonné jednotky pro rok 2026 a následující sezony. „Alpine zvažuje, že se od roku 2026 vzdá svého továrního motoru Renault a zahájil rozhovory s konkurenčními dodavateli o možnosti získat zákaznické pohonné jednotky,“ uvádí britský portál.

Alpine se tak zřejmě přemění jen na marketingovou figurku na velké formulové šachovnici. Šéf skupiny Renault Luca de Meo vytrvale odmítá, že stáj je na prodej, ale podle těchto informací je zřejmé, že francouzská automobilka si dobře uvědomuje, v jakém stavu je vývoj jejího motoru pro rok 2026.

„Současná pohonná jednotka Renault ztrácí na konkurenci a neexistuje jistota, že s novou generací se situace zlepší. To vyvolalo otázky, zda jsou nezbytné obrovské investice do vlastního motoru. Podle našich informací Renault momentálně zvažuje, že vzdá svou práci na pohonné jednotce pro rok 2026 a raději přemění Alpine na zákaznický tým,“ uvádí Motorsport.com.

Kdo by jím však mohl být? Samozřejmě, že by vypadalo zvláštně, kdyby se Renault spojoval s konkurenční automobilkou. Red Bull není automobilka, takže se zdá být logickou volbou, ale je velmi sporné, zda v Milton Keynes existují kapacity pro naplnění potřeb tří závodních týmů. „Navzdory rozhovorům se šance na spojení s Red Bullem zdají nepravděpodobné,“ uvádí Motorsport.com.

Naproti tomu takový Mercedes je úplně nečo jiného. Tyto dvě automobilky již na technické úrovni spolupracují a tým Tota Wolffa přijde v roce 2026 o jednoho ze svých zákazníků, jelikož Aston Martin uzavřel tovární dohodu s Hondou. Samozřejmě, pokud by to nevyšlo, tak Alpine stále mohou zachránit pravidla, podle kterých by v případě nedosažení dohody s některým dodavatelem musel poskytnout své stroje ten, kdo má nejméně zákazníků – v tomto případě Honda nebo Audi.

I když by to byl pořádný úder pro francouzskou národní hrdost, Alpine může takto za zlomek ceny získat mnohem konkurenceschopnější motory. Nemusíme se však obávat, že by se motorárna ve Viry, která je pýchou Renault Sport již od 70. let, musela zavřít. Stále se zde pracuje na řadě projektů včetně vývoje hyperauta pro Le Mans, který momentálně využívá modifikované motory Mecachrome z F2 s vlastním hybridním systémem.

Prezident Renaultu Luca de Meo v nedávném rozhovoru pro Autocar rezolutně popřel, že by byl závodní tým na prodej, ale otevřeně přiznal problémy s pohonnou jednotkou. Něco takového by bylo ještě ne tak dávno naprosto nepředstavitelné.

„Když v roce 2014 začínala hybridní éra, náš motor neměl dostatečný výkon. S Red Bullem jsme se stali mistry světa, ale po přechodu na hybridy se vše vydalo nesprávným směrem. Dokonce i motor, který jsme vyvinuli v roce 2021, je o 0,2 až 0,5 sekundy na kolo pomalejší. Letos jsme to také pokazili s autem. Když si to spočítáte, jsme o 1,5 sekundy pozadu,“ řekl tehdy de Meo.

Související zprávy

Diskuze