logo F1zpravy.czF1online.sk

Alonso to s novými auty nevidí růžově: 30 kilo? Nemožné, říká

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 6. 2024

O málo menší a o málo lehčí. Nové monoposty pro rok 2026 mají být podle FIA „svižné“, ale s drobným zmenšením a drobným odlehčením nebudou mnohem svižnější než ty současné. Kromě toho, mnozí už nyní poukazují na skutečnost, že splnit minimální váhový limit bude nesmírně náročné.

Mezinárodní automobilová federace přitom měla původně ještě ambicióznější plány. Nová pravidla hovoří o minimální hmotnosti 768 kilogramů – o 30 méně než dnešní monoposty –, ale v některých rozhovorech létala dokonce čísla jako 740 kilo. Nakonec zvítězil kompromis, ale boss Williamsu James Vowles teprve před pár dny upozornil, že v roce 2026 se nedostane na hmotnostní limit ani jeden tým.

„Myslím si, že dosáhnout odlehčení o 30 kilo je nemožné,“ prohlásil bez okolků Fernando Alonso. „Pokud má 50 % výkonu pohonné jednotky pocházet z baterie, tak jen to způsobí nárůst hmotnosti o 20 až 30 kilogramů.“

„Pokud tedy chcete ubrat 30 kilo, potřebujete současná auta odlehčit o 60 kilogramů. Pro týmy je to pravděpodobně nedosažitelný cíl. Mají na to dva roky a jako vždy ve Formuli 1, co je nemožné v roce 2024, bude v roce 2026 realitou, protože pro týmy pracují velmi moudří lidé,“ dodal Alonso.

Někteří jezdci si už novou generaci monopostů vyzkoušeli na simulátorech. Samozřejmě jde jen o první prototypy, které čeká ještě více než rok a půl vývoje, ale za současného stavu se všichni shodují na jednom – na simulátoru jsou nová auta velmi pomalá.

„Uvidíme. Nechci mluvit, když o tom ještě nic nevím, ale budou velmi pomalé, extrémně pomalé,“ prohlásil pilot Williamsu Alex Albon. „Předpokládám, že se hodně pracuje na tom, aby rychlost ke konci rovinky neklesala. Stále si myslím, že je na tom ještě třeba zapracovat. Když vidím rychlosti na některých tratích, tak jsou tato auta dost pomalá.“

„Pokud jde o nižší hmotnost, tak si nemyslím, že to dostanete zadarmo. Je to spíše na odhodlání týmů při odlehčování. Myslím si, že zmenšování aut je správný směr. Zdá se, že se vše extrémně komplikuje pro nová motorová pravidla. Já bych upřednostnil jednodušší pohonné jednotky,“ řekl Albon.

Související zprávy

Diskuze