logo F1zpravy.czF1online.sk

Nabídky prý přicházejí ze všech stran. Alpine není na prodej, prohlásil de Meo

Pierre Gasly a Esteban Ocon
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 6. 2024

Když se nedaří, okamžitě přicházejí spekulace, které zpochybňují další budoucnost kohokoli. Podobně je na tom tovární tým Renaultu, kde si šéfové a vrcholoví zaměstnanci podávají kliky, nikdy se nezařadil mezi top týmy a do této sezóny vstoupil přímo katastrofálně. Šéf celé skupiny Renault Luca de Meo nicméně trvá na tom, že závodní tým není na prodej.

Alpine loni prodal 24procentní vlastnický podíl ve stáji, ale získaných asi 200 milionů eur nešlo na rozvoj závodního týmu. Nedostatek investic sráží tovární tým Renaultu, a zejména jeho motorové oddělení, už od návratu do F1 v roce 2016. Každý ze šéfů měl před sebou herkulovskou úlohu a žádnému se nepodařilo přetvořit tým na vítěznou mocnost.

S nejslabším motorem a problémy při vývoji aerodynamiky se Alpine ocitl v roce 2024 na samém dně výsledkové listiny. V první třetině nové sezóny se postupně zvedá, ale stále ne dost na to, aby zahnal spekulace, které zpochybňují další osud stáje a její motorový program.

„Chci to říct velmi jasně, my se v žádném případě nevzdáme,“ prohlásil šéf skupiny Renault Luca de Meo v rozhovoru pro magazín Autocar. „To není můj styl. Neprodáme ani část tohoto týmu. Dostával jsem nabídky ze všech stran a také o tom psala média, ale my nepotřebujeme peníze. Nemáme zájem. Bylo by to hloupé rozhodnutí a já něco takového neudělám.“

De Meo sleduje počínání svého týmu velmi pozorně a ví, co se děje v jeho nitru. Alpine si prošel změnami a podle nejvyššího šéfa se v posledních závodech „trochu zlepšil“, ale kořen problému se podle něj nachází mnohem hlouběji a je tři nebo čtyři roky starý, nebo ještě starší.

„Když v roce 2014 začínala hybridní éra, náš motor neměl dostatečný výkon. S Red Bullem jsme se stali mistry světa, ale po přechodu na hybridy se vše vydalo nesprávným směrem. Dokonce i motor, který jsme vyvinuli v roce 2021, je o 0,2 až 0,5 sekundy na kolo pomalejší. Letos jsme to také pokazili s autem. Když si to spočítáte, jsme o 1,5 sekundy pozadu,“ přiznal de Meo zcela otevřeně.

Dost neobvyklé pro šéfa této společnosti je také přiznání, že v rámci tohoto cyklu pravidel už Alpine mnoho nezmůže. Další pokus přinese rok 2026, i když dnes nic nenasvědčuje tomu, že se Francouzům podaří zázračný obrat. De Meo v to však věří. „V letošním roce a v roce 2025 budeme pokračovat se současným rozložením a pak se to pokusíme napravit s novým cyklem pravidel. Je to výzva, ale uděláme vše možné, abychom byli konkurenceschopní,“ slibuje italský manažer.

Investice neodmítá

De Meo loni schválil odprodej 24procentního vlastnického podílu do rukou konsorcia Redwing Capital Partners, které zastřešuje nejrůznější sportovní a filmové hvězdy. Ty investují do sportovních týmů po celém světě. Čekali byste, že pro Alpine to bylo čistě obchodní rozhodnutí a snaha získat nějaké peníze, ale podle šéfa Renaultu za tím stála odlišná logika.

„Tito kluci jsou odborníci na budování sportovních organizací. My děláme auta – jsme inženýři a technici –, ale oni vědí, jak zvýšit hodnotu například Dallas Cowboys z jedné miliardy dolarů na osm miliard. Vědí, jak to chodí v byznysu a přesně proto je potřebujeme,“ prohlásil de Meo, který kategoricky odmítá, že by blokoval investice do rozvoje infrastruktury týmu.

„Nikdy jsem neodmítl investice, ale potřebují přijít s dobrými nápady. V první řadě potřebujete nejlepší lidi, ve druhém závodní nadšení a posedlost vítězstvím a za třetí je nezbytná spolupráce a důvěra v týmu. Alpine by měl patřit k týmům s nejširšími lokty, neboť má podporu Renaultu. Nemyslím si však, že si v současnosti zasloužíme status top týmu, ale nechceme být do počtu a potřebujeme tvrdě pracovat,“ vzkázal de Meo.

Související zprávy

Diskuze