Nepamatuji si, že by měly pneumatiky někdy tak úzké okno, říká Hamilton
V roce 2022 nezažila Formule 1 jen největší změnu pravidel za posledních čtyřicet let, ale také nástup zcela nové generace pneumatik. Zvykali jsme si na nové osmnáctipalcové gumy s nízkým profilem. I ty se ukázaly jako velký, i když ne tak nápadný, průlom v historii Formule 1. Jelikož zřejmě došlo ke konsensuálnímu zákazu kritiky na adresu Pirelli, vlastně nevíme, zda šlo o dobrý krok, nebo ne. Lewis Hamilton ovšem říká, že nové gumy jsou ještě náročnější na pochopení než v minulosti.
Když italská společnost v roce 2011 vstoupila do Formule 1, zažívali jezdci, týmy i samotné Pirelli krušné chvíle. Gumy této firmy čelily časté kritice, která postupem let ustala. Nepředpokládá se však, že by v Miláně natolik zdokonalili svůj produkt, spíše se to přisuzuje PR dohodám za oponou, protože projekt v F1 má ve skutečnosti sloužit k propagaci značky.
Klíč k pochopení pneumatik je klíčem k úspěchu a Velká cena Miami toho byla dokonalým důkazem. V kvalifikaci jsme viděli, že časy jednotlivých týmů se zhoršovaly a zlepšovaly jako šibnutím kouzelného proutku. Dokonce ani tak ostřílení borci jako Lewis Hamilton nenacházejí recept na tyto gumy.
„Myslím si, že pracujeme ve skutečně mikroskopickém teplotním okně,“ prohlásil sedminásobný šampion. „Za celou svou kariéru si určitě nepamatuji, že by gumy někdy měly tak úzké pracovní okno.“
Nejde přitom jen o to, že je náročné se trefit do tohoto tajemného optima, ale také vás čeká velmi krutý trest za to, že jste byť jen trošku mimo. „Upřímně, to je na tom asi nejvíc frustrující. Vzpomínám si na časy, kdy měly gumy mnohem širší pracovní okno, ve kterém se dalo pracovat. Tehdy jste jednoduše optimalizovali vyvážení a dostali dobrou přilnavost v průběhu celého kola,“ řekl Hamilton.
Na jeho slova navázal i pilot Williamsu Alex Albon. Ten si také myslí, že teploty pneumatik mají v současnosti velký vliv na celkovou výkonnost. „Na gumách záleží víc než na čemkoli. Mám pocit, že v Číně to bylo víceméně o stejné. Jezdíte o trochu rychleji, ale ve skutečnosti zpomalíte. V kvalifikaci tak manažujete pneumatiky téměř jako v závodě, abyste je udrželi při životě. Trať byla letos příliš horká pro tyto gumy. Připočtěte k tomu všechna omezení tlaku v pneumatikách a je to zkrátka trápení,“ vysvětlil Albon.
A abychom na závěr vnesli do reportáže naprostou vyváženost, tak i Helmut Marko novinářům v Miami řekl, že charakteristiky pneumatik byly „zkrátka nevypočitatelné“. Rozhodnutí Mercedesu přezout v Q3 v Miami na středně tvrdé pneumatiky okomentoval slovy: „Myslím si, že to byl výraz čirého zoufalství. Ukazuje to, že tady v Miami to nikdo neměl pod kontrolou.“