Zapomeňte na Alonsa: Pilota F3 naštvalo blokování, soupeře vzápětí poslal do bariér
Po nedělním závodě se intenzivně rozebírá a ještě se bude rozebírat počínání Fernanda Alonsa, který chtě nechtě přispěl k nehodě George Russella. Diváci v Melbourne však byli svědky i mnohem většího zkratu, který by si snad zasloužil i závodní distanc.
Když v tréninku dojde ke kolizi, téměř vždy jde o nešťastnou souhru okolností. V případě pátečního tréninku Formule 3 to však nebylo vůbec tak jednoznačné. Kolize mezi bulharským závodníkem Nikolem Colovem a jezdcem ART Alexem Dunnem totiž vykazuje známky úmyslu.
K incidentu došlo jen tři minuty před skončením tréninku, kdy desátý nejrychlejší Nikola Colov rozjel svou kvalifikační simulaci. Rychle se dotáhl na zadní křídlo Ira Alexe Dunna, který si ho však v zrcátkách nevšiml a pokračoval v zahřívání svých gum, čímž Colova zablokoval.
Na rovnějším úseku před jedenáctou zatáčkou se Colov dotáhl na úroveň svého soupeře a prudce strhl volant doprava. Důsledkem byl kontakt, který osmnáctiletého rodáka z Offaly poslal přímo do bariér. Se zničenými závěsy už Dunne nemohl nic dělat a na trati byla vyvěšena červená vlajka, zatímco Colov se vrátil do boxů.
Jezdce akademie Alpine vzápětí vyšetřovali komisaři. Své jednání vysvětlil tím, že blokujícímu Dunnovi chtěl dát najevo, že byl zablokován. Podle verdiktu FIA strhl volant v odplatě, ale komisaři souhlasili s jezdcovým vysvětlením, že ke kolizi došlo „neúmyslně“. „Colov se odchýlil ze závodní stopy, aby se přiblížil k Dunnovi a poukázal na svou přítomnost. Bohužel svůj manévr neodhadl a s Dunnem kolidoval.“
— NoPain NoClaim (@NoPainNoClaim) March 21, 2024
Trest pro Colova? Ztrátu tří míst na startu závodu můžeme jen stěží považovat za adekvátní. Colovovi očividně praskly nervy a jeho jednání mělo daleko od toho, co jezdcům přikazuje Mezinárodní sportovní kodex či pravidla šampionátu, na která doplatil i Fernando Alonso. Jezdec podle nich nesmí jezdit „nepředvídatelně nebo způsobem, který by potenciálně mohl ohrozit ostatní jezdce“.
Colov se prohřešil i vůči tomuto pravidlu bez ohledu na to, zda chtěl soupeře poslat do bariér, nebo jej jen „přebrat“ tím, že půjde pár centimetrů vedle něj. Pokud jde o první možnost, závodní distanc je více než přiměřený. V druhém případě by zase měla FIA vyslat jasný odkaz, že trať není místem, kde by si měli piloti řešit spory a bezohledně létat z jedné strany na druhou.
Komisaři rovněž vysvětlili, že trest aplikovali v souladu s předchozími incidenty. Problém je však v tom, že předchozí incidenty, ve kterých došlo ke způsobení nehody, nevykazovaly známky odplaty. V tomto případě Colov úmyslně strhl volant ke svému soupeři, což mohlo dopadnout i mnohem hůře než jen polámaným zavěšením.
FIA svůj verdikt „uzavřela“ udělením napomenutí pro Alexe Dunna. „Komisaři mají za to, že jednání Alexe Dunna vedlo ke kolizi a jeho odstoupení,“ vyjádřili se k Dunnovu zablokování Nikoly Colova.
Z tohoto důvodu Dunnovi udělili napomenutí, jako by mu odkazovali: Vždyť ty jsi to začal, sám si za to můžeš.