Williams má konečně volant s displejem. Ten si však v Bahrajnu dělal, co chtěl
Úvod sezóny bývá obdobím nečekaných technických problémů. I když pravidla neprošla změnami, tyto monoposty jsou ve skutečnosti úplně nové a zvláště u menších týmů se očekávají problémy se spolehlivostí. Ty v Bahrajnu potkaly tým Williams, který se nedávno světu pochlubil novým volantem. Ten však na prvním závodě způsobil problémy oběma pilotům.
Logan Sargeant trochu ví, jak se cítil Lewis Hamilton na Velké ceně Ázerbájdžánu v roce 2021. Sedminásobný šampion tehdy omylem stiskl tlačítko na zadní straně volantu, čímž přesunul brzdný balans téměř výhradně na přední nápravu a výsledek máme stále v čerstvé paměti. Pilot Williamsu zažil v Bahrajnu něco podobného, jen on nic nestiskl omylem. Jeho úplně nový volant se rozhodl, že pošle brzdný balans úplně dopředu.
Výsledek jsme viděli v přímém přenosu, Sargeant zablokoval své pneumatiky a skončil ve výběhové zóně. Logan si myslel, že závod se pro něj skončil, ale tým mu v boxech vyměnil volant a i když s velkou ztrátou, nakonec projel pod šachovnicovou vlajkou.
„V případě Logana došlo bez pokynu pilota k přesunu brzdného balansu úplně dopředu, což byl důvod, proč skončil mimo trať,“ vysvětlil šéf Williamsu James Vowles. „Brzdný balans nebyl ani zdaleka nastaven tak, jak měl.“
Troufneme si říct, že Loganovi Sargeantovi se něco takové stalo poprvé v kariéře. Americký mladík zůstal pořádně zaskočený, že mu vlastní auto mění nastavení samo od sebe. „Dělalo to věci samo od sebe bez toho, abych to chtěl. Vůbec tomu nerozumím.“
„V posledních pár dnech jsme měli nějaké elektronické problémy, v kvalifikaci a potom v závodě. Musíme najít jádro problému. Mysleli jsme si, že jsme to vyřešili, ale očividně se to opět stalo. Po výměně volantu se to už neopakovalo,“ řekl Sargeant.
Problémy měl i Albon
Úspěšný večer nemá za sebou ani jeho týmový kolega Alex Albon. Ten měl podobně jako tovární Mercedes problém s přehřátým motorem – u McLarenu a Aston Martinu se prý komplikace neobjevily. I rodáka z Londýna přitom doháněl k šílenství volant, který upozorňoval na přehřívání tak agresivně, že z displeje mizely další důležité informace, které potřeboval při pilotování monopostu. Problém to byl hlavně z toho důvodu, že inženýr od něho požadoval úpravu nastavení, kterou však jednoduše nemohl provést.
Albon nakonec skončil patnáctý, ale Vowles je přesvědčený, že v případě čistého závodu by vedl honičku pěti nejlepších týmů. „Vím, že máme mnohem rychlejší auto. Jedno štěstí – a takto bych neměl mluvit –, že naši přímí soupeři také nebodovali. Náš závod kompromitovaly okolnosti.“
„Bylo tam mnoho věcí, které jednoduše nebyly na správném místě. V první řadě jsme se od druhého kola trápili s přehřátým motorem. To je neobvyklé. Často můžete mít problémy s teplotou motoru, ale obvykle se projeví o něco později. Musíme tomu přijít na kloub, protože nás to připravilo o hodně,“ konstatoval Vowles.
„Nemohli jste vidět, čeho jsme byli schopní. Myslím si, že pole je velmi vyrovnané. Podle mě jsme měli potenciál na jedenácté místo, nikoliv však bodovat, abychom si rozuměli. Máme co dělat, abychom se dostali na body,“ dodal Vowles.
Sám Albon přiznal, že vzhledem k problémům je těžké posoudit tempo jeho monopostu. „Myslím si, že první stint je jediný, ze kterého se dá aspoň něco vyvodit. V této fázi jsme přitom ukázali celkem dobré tempo. Měl jsem pocit, že bych si ho mohl natáhnout a jít do boxů později. V závěru jsem se ocitl ve čistém vzduchu, ale jinak jsem jel tak o sekundu pomaleji, než jsem měl,“ zhodnotil první závod v sezóně Albon.