logo F1zpravy.czF1online.sk

V Alpine museli předčasně zastavit nasazování vylepšení. Kopírování Red Bullu odmítají

Pierre Gasly
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2024

Tovární tým automobilky Renault ve Formuli 1 čeká devátá sezóna od návratu do sportu v roce 2016. Za tu dobu posbírali Francouzi jen omezené úspěchy. Příčinou je zejména nedostatečný výkon a spolehlivost pohonné jednotky, ale také nedostatečné technické či personální zázemí. Jedno vítězství v závodě a dvě čtvrtá místa v Poháru konstruktérů této automobilce určitě nestačí. V následujících dvou sezónách přitom neočekáváme prudký posun vpřed.

Před startem ročníku 2024 panuje v Enstone obrovské soustředění. V minulé sezóně klesl Alpine z pátého na šesté místo a ze 173 bodů na 120. Překonání dominantního Red Bullu vede přes osvojení si mnoha myšlenek tohoto týmu. Jak však řekl i technický ředitel týmu šampionů Pierre Waché, nejprve musíte těmto nápadům porozumět, až potom je kopírovat.

Jeho kolega, technický ředitel Alpinu Matt Harman, tvrdí, že jeho lidé dobře rozumějí fungování nejrychlejšího monopostu na roštu, ale cesta k jejímu zdolání podle jeho názoru rozhodně nevede přes kopírování těchto řešení. „Myslíme si, že jsme Red Bull pochopili celkem dobře. Podle nás víme, co dělají. Nemůžete lusknout prsty a představit si to přes noc. Rozumíme našemu směrování a dokázali jsme pochopit i některé z ostatních aut na startovním roštu.“

„Máme tam několik skvělých monopostů se zajímavým vývojem. Jde o snahu pochopit, co děláte vy a co dělají ostatní. Nakonec však nikdy nepředběhneme soupeře tím, že je budeme následovat. Naším mottem je inspirovat se jimi, ale zároveň jít vlastní cestou,“ řekl Harman.

Tato zima je pro týmy nesmírně důležitá. V roce 2025 totiž bude vše směřovat k vývoji na rok 2026, takže v průběhu těchto měsíců vzniknou auta, která se budou v podstatě používat dva roky. „Je důležité nadále sledovat auta kolem sebe. Monopost, se kterým vyjdeme z garáže dnes, bude v roce 2025 beznadějně zastaralý. Je opravdu důležité se inspirovat, ale musíme směřovat daleko do budoucnosti a sledovat dvouletý horizont,“ řekl Harman.

Podobně jako Ferrari a Mercedes, i Alpine podle slov Harmana narazil při minuloročním vývoji na DNA monopostu. Ačkoliv v týmu věděli, co chtějí změnit, auto bylo vytvořeno s jinými myšlenkami. To inženýry omezilo a někdy úplně zastavilo při nasazování vylepšení.

„Šasi a, jak to my nazýváme, skříň na zavěšení, nám způsobily několik problémů s nedostatkem místa. Nejen pro nápady ostatních, ale i pro naše vlastní nápady a náš vlastní vývoj nás to trochu omezovalo. Měli jsme připravenou vylepšenou podlahu na pozdější část sezóny, kterou jsme nakonec nenasadili. Zapracovali jsme to však do vývoje na novou sezónu. Potřebovali jsme trochu více místa, abychom z těchto vylepšení vytěžili maximální výkonnost,“ řekl Harman, který navzdory všemu trvá na tom, že monopost A523 měl v sobě několik dobrých nápadů.

„Myslím, že na našem autě je několik opravdu hezkých věcí. Snažíme se k tomu stavět skromně. Víme, že na tom nejsme tak, jak bychom chtěli. Rádi mluvíme o tom, kde se musíme zlepšit, ne v čem jsme podle nás dobří. Raději bych se soustředil na to, v čem se musíme zlepšit,“ dodal technický ředitel Alpinu.

Související zprávy

Diskuze