logo F1zpravy.czF1online.sk

Famin: Poměr spalovacího a elektrického motoru musí zůstat 50 na 50

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 12. 2023

V roce 2026 čeká Formuli 1 velká změna pravidel. Změní se nejen monoposty, ale i pohonné jednotky. S cílem podpořit ekologické cíle tohoto sportu, držet krok s automobilovým trhem a zároveň přilákat další automobilky, padlo rozhodnutí radikálně zvýšit podíl elektřiny, což však narazilo na problémy. Podle šéfa Alpinu Bruna Famina je však už na některé změny pozdě.

Byl to hlavně Red Bull, který během této sezóny vyjádřil obavy, že v roce 2026 budou muset piloti ubírat plyn a dokonce podřazovat na konci dlouhých rovinek, protože bude nevyhnutelné rekuperovat ztracenou energii. Aby se to vyřešilo, navrhl Red Bull změnit poměr podílu spalovacího motoru na 55 ku 45 nebo dokonce 60 ku 40, místo plánovaných 50 na 50.

To však narazilo na tuhý odpor konkurence a navrhovaná změna se nelíbí ani dočasnému šéfovi Alpinu Brunovi Faminovi, který předtím vedl motorové oddělení stáje. „Myslím si, že všichni máme obavy a všichni pracujeme – Formula 1, FIA, týmy, dodavatelé pohonných jednotek – s cílem najít správná finální pravidla,“ řekl francouzský inženýr pro Motorsport.com.

„Řekl bych, že v následujících měsících stále můžeme pracovat s energií a podle mě není kam spěchat. Protože byla technická pravidla schválena už dost dávno, téměř před rokem a půl, všichni dodavatelé pohonných jednotek tvrdě pracují. Všichni už učinili důležitá rozhodnutí a vybrali si směr, kterým se chtějí vydat, a technologie, které chtějí vyvinout,“ říká Famin.

„Není správné teď měnit pravidla. Něco takového je nepřijatelné. Jsem však přesvědčen, že spolu s technickými pravidly pro šasi vymyslíme dobrá auta, která přinesou dobrý sport,“ ujistil veřejnost dočasný šéf Alpinu.

Zástupci Formule 1 na toto téma svého času řekli, že týmy vycházely z neaktuálních údajů. Obavy prý mohly vzniknout i tak, že při simulacích počítali s novými motory, ale se starými auty, která mají velký odpor vzduchu. I podle Famina se při práci na nové generaci monopostů klade velký důraz na konstrukci podvozku a aktivní aerodynamiku, které to mají vykompenzovat.

Související zprávy

Diskuze