logo F1zpravy.czF1online.sk

Alpine čekají další dva roky s nejslabším motorem. Tým vzdal úsilí o dorovnání výkonu

Esteban Ocon
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 11. 2023

V polovině sezóny upoutala motoristickou veřejnost zpráva, že automobilka Renault se pokusí dosáhnout vyrovnání výkonu pohonných jednotek napříč startovním polem. Pravidla něco takového skutečně umožňují a týmy se na této klauzuli dohodly v době přijetí zmrazení vývoje motorů. Jak se však ukázalo, na pomoc Alpinu chyběla dostatečná politická vůle.

Když se týmy v roce 2021 dohodly na zmrazení vývoje pohonných jednotek, nechaly si otevřené zadní vrátka pro případ, že by se objevila velká výkonnostní mezera mezi dodavateli. Využití této klauzule však bylo od počátku problematické a podle všeho bylo závislé na „dobré vůli“ týmů. Složité se ukázalo i samotné definování toho, jakou ztrátu musí mít jeden z dodavatelů, aby mohla být využita tato možnost. Jinými slovy, rozhodnutí bylo výhradně v rukou konkurenčních týmů.

Jak jsme se dozvěděli již během Grand prix Las Vegas v případě Ferrari, ve Formuli 1 podáte soupeřům pomocnou ruku jen výjimečně a téměř výhradně s příslibem jiného politického ústupku. Podobně jako snaha Scuderie vyhnout se penalizaci, i úsilí vedení Alpinu provést na své pohonné jednotce několik zlepšení narazilo na odpor konkurence.

Tento případ byl nejžhavější uprostřed léta. Přesně v době, kdy Francouzi během Velké ceny Belgie prováděli čistky v nejvyšším vedení stáje, se snažili před Komisí F1 prosadit navrhovaná vylepšení své pohonné jednotky. FIA v první polovině sezóny zkoumala výkonnost jednotlivých motorů a podle portálu Motorsport.com došla k závěru, že agregát Renaultu ztrácí přibližně 20 až 33 koní.

Federace tuto informaci potvrdila. Ačkoliv neuvedla přesné číslo, ztrátu Francouzů označila jako „výrazný výkonnostní rozdíl“. Řídící orgán také uvedl, že „Komise diskutovala o způsobech nápravy tohoto nesouladu“ a týmy jí udělily mandát na přehodnocení situace a předložení návrhů řešení. Bez podpory současných dodavatelů však nejde vlak a asi nepřekvapí, že Alpine se svým velmi omezeným politickým vlivem nakonec neuspěl.

Motorsport.com uvádí, že dočasný šéf stáje Bruno Famin se v době Velké ceny Kataru vyjádřil, že v jednáních o vyrovnání výkonnosti pohonných jednotek „nedošlo k žádnému pokroku“ a pro jeho tým je teď „prioritou číslo jedna kvalitní pohonná jednotka pro rok 2026“. V současnosti tak podle britského portálu vypadá situace více než jednoznačně.

„Můžeme prozradit, že Alpine požádal, aby se upustilo od jakýchkoliv budoucích změn, které by zajistily rovnost ve výkonnosti pohonných jednotek v rámci současného cyklu pravidel. FIA tuto žádost akceptovala,” uvádí Motorsport.com, podle kterého se tak Alpine rozhodl, když bylo bez všech pochybností jasné, že pro své úsilí nezíská dostatečnou politickou podporu.

Jinak řečeno, týmy se na svá předchozí slova z roku 2021 vykašlaly a našly si tisíc důvodů, proč se Alpinu tato klauzule netýká. Dobrá či špatná vůle, Francouzi se nakonec rozhodli, že bude lepší investovat všechny zdroje do nové pohonné jednotky pro rok 2026. Snažení inženýrů a jezdců v následujících dvou letech bude tak trochu jako jít do přestřelky s nožem v ruce, ale Alpine nemá na výběr.

Podle Motorsport.com se má formální tečka za tímto případem udělat na nejbližším zasedání Komise F1 v Abú Zabí. Portálu se podařilo získat i oficiální stanovisko stáje, podle které je tato záležitost uzavřená. „Po diskusích s FIA jsme jako dodavatel pohonných jednotek aktivně rozhodli, že se touto záležitostí nebudeme dále zabývat, přičemž jsme vzali na vědomí stanoviska FIA a ostatních dodavatelů,“ uvedl Alpine.

„Téma vyrovnání výkonnosti pohonných jednotek bylo původně předloženo FIA během červencového zasedání Komise F1, po kterém jsme přehodnotili, jaké máme možnosti a jaká vylepšení výkonu bychom mohli provést v souladu s předpisy a džentlemenskou dohodou mezi dodavateli. Rychle jsme došli k závěru, že to nestojí za náš čas a snahu. Navíc by tím došlo k rozptýlení našeho úsilí při vývoji na rok 2026, a to za cenu malého zlepšení výkonnosti,“ uvedl francouzský tým.

Související zprávy

Diskuze