logo F1zpravy.czF1online.sk

F1 komplikuje život obyvatelům Las Vegas. Liberty Media se dokonce oficiálně omluvila

Las Vegas, USA
© Twitter/Las Vegas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Velká cena Las Vegas měla být veřejnou fackou pro Monako, které mělo tu drzost, že za místo platilo minimum a těšilo se výsadám, o kterých mohly ostatní závody jen snít. Status nejvíce blyštivého a nejluxusnějšího víkendu dostalo Las Vegas ještě dlouho předtím, než se vůbec uskutečnil. Monako je však samo nejlepším příkladem toho, že není všechno zlato, co se třpytí.

Ruku na srdce, kolik dobrého jste slyšeli o nadcházejícím podniku? Kromě obrovského nadšení Liberty Media a desítek týmů, jejichž peněženky se naplní přímo úměrně úspěchu Vegas, toho nebylo mnoho, co jsme mohli říci. Pokud přinese víkend fenomenální sportovní zážitek, pak možná budeme mluvit jinak, ale nyní můžeme pracovat pouze s informacemi, které máme k dispozici. A ty byly většinou negativní.

Lístky se neprodávaly a organizátoři přistoupili k drastickému snížení cen, zaměstnanci hotelů stávkovali, Liberty Media žádala od majitelů barů a restaurací s výhledem na trať nekřesťanské peníze, taxikáři zvyšovali ceny atd. To vše je však nic ve srovnání s tím, co tento závod přinesl obyvatelům a podnikatelům v okolí ulice Las Vegas Strip, kde již v červnu začaly práce na výstavbě okruhu, které měly velmi neblahý vliv na život a podnikání ve městě.

Asi nejlépe to shrnul známý novinář Matt Gallagher ve svém podcastu: „O Vegas a Formuli 1 se toho hodně namluvilo. Jak se ale ukázalo, od chvíle, kdy se začalo s výstavbou okruhu, ve městě nastal absolutní chaos… Museli všechno přeasfaltovat, postavit obrovské tribuny, mnoho fantastických míst bylo na celé měsíce úplně zatarasených, uzavřených, zablokovaných atd. A teď si představte, že se to bude dít pravidelně následujících deset let.“

Ano, smlouva mezi promotéry a Liberty Media byla uzavřena na deset let. Ptáci švitořili, že podobně jako kdysi Monako, i Vegas získalo své místo v kalendáři zadarmo. Jedním z promotérů má být i samotný majitel Formule 1, který tentokrát neprodal místo v kalendáři (jak je tomu u ostatních), ale spokojil se s významným podílem ze zisku. Na konci dne to může FOM vynést více než závod v Saúdské Arábii, ale vzniká riziko, že staré známé pravidlo „peníze až na prvním místě“ se bude ve Vegas prosazovat ještě vehementněji.

„Stačí se podívat na TikTok, Instagram nebo YouTube, kde se objevilo pár videí, jak místní rezidenti nechápou, co se to kolem nich vlastně děje. Musí to být pro ně hrozné, když to takto negativně ovlivňuje jejich životy. Nejhorší na tom však je, že i když tam žijete a máte z domova výhled na trať, nemáte na tento výhled právo,“ doplnil Tom Bellingham svého kolegu ze známého podcastu P1 with Matt & Tommy.

Majitelé restaurací mají obavy

Nebojte se, za ty útrapy to stojí, protože vašemu městu přineseme miliardy. Alespoň tak nějak zní oficiální rétorika Liberty Media. Ta, samozřejmě, počítala s tím, že mnohým obyvatelům v okolí Stripu zkomplikuje život. Vždyť Monako je toho dokonalým příkladem. V tomto městě se v blízkosti okruhu na šest týdnů prakticky zastaví život a místní rezidenti raději odcházejí na venkov. Byty na pronájem pro fanoušky F1 vám vynesou slušný balík a v okolí okruhu se beztak téměř nikam nedostanete, tak proč se obtěžovat nějakou Formulí 1?

Ve Vegas to vypadá podobně, jen město a okruh jsou mnohem větší. Už v červenci, tedy čtyři měsíce před závodem, byla doprava v okolí Stripu jedna velká tragédie. „Tak špatné jako v Manile,“ řekl svému pasažérovi řidič Uberu, který do USA přišel z filipínského hlavního města, a tedy dobře zná tamní dopravu. Zácpy jsou však nic ve srovnání s tím, co si prožili majitelé restaurací na údajně lukrativních místech v blízkosti trati.

Las Vegas Review-Journal píše o prudkých poklesech prodejů a tržeb v okolí výstavby okruhu, které jsou kvůli pracím po celé týdny mnohem hůře přístupné. „Podle majitele Randyho Markina se v jeho restauraci obvykle připraví 550 jídel za noc. Když začala výstavba, zrušilo se podle něj přibližně 100 rezervací za noc. Kromě toho, na víkend v době konání velké ceny má na každý večer obsazených zatím jen sto stolů. Pro pokles počtu zákazníků se zkrátil pracovní čas zaměstnanců a snížily se částky spropitného na zaměstnance přibližně o 20 až 25 procent.“

Markin konstatuje: „Jsme na nejhorší ulici. Taxík vás do této oblasti nedopraví, Uber také ne. Jako turista si jednoduše řeknete, že to nestojí za to a nepřijdete, stejně jako místní. Pro mé zaměstnance, kteří musí platit hypotéky a živit rodiny, je to brutální.“

„Chápu, že my jako malí podnikatelé tím utrpíme, ale pro Las Vegas jako celek to může být přínos. Bylo by však příjemné, kdyby za námi přišli organizátoři a řekli: ‘Mrzí nás, že vás to tak zasáhlo. Můžeme vám nějak pomoci?’ Nic takového však neudělali a myslí si, že takto budeme pokračovat dalších deset let,“ stěžuje si místní podnikatel.

Je třeba říci, že ne každý má takové problémy a mnohým závod přinese velké zisky. Záleží však na prosté shodě okolností. Podnik jako ten Markinův trpí kvůli výstavbě a samotný víkend mu nepřinese téměř nic. Jiní jsou na tom však přesně opačně. Další zase čelí nejistotě. Majitelka jedné thajské restaurace v blízkosti okruhu, která dobře zná poměry na Velké ceně Singapuru, přiznala, že její podnik výstavbou trati neutrpěl. Má však obavy, že turisté zůstanou v době konání závodu uzavření v hotelech a rezortech. Pohyb po přeplněném městě totiž bude velmi omezený a je otázka, zda vůbec budou profitovat z velké ceny.

„Nevíme, ale obáváme se, že když skutečně uzavřou Strip, hodně hostů zůstane v kasinech a rezortech a nebudou moci přijít. Nevíme, zda se k nám dostanou návštěvníci, ale všichni doufáme,“ řekla novinářům.

Liberty Media se omluvila

Ačkoliv se na toto téma v motoristických médiích příliš nemluví, veřejnost ve Vegas tím žije. Liberty Media je třeba uznat, že si před problémy nezavírá oči a její generální ředitel Greg Maffei se oficiální cestou omluvil. Ačkoliv oficiálnímu portálu F1.com nadále dominují bombastické a nadšené články o nadcházejícím víkendu, v médiích se objevilo i omluvné prohlášení.

„Chci se omluvit všem obyvatelům Las Vegas a oceňujeme jejich shovívavost a ochotu nás tolerovat,“ prohlásil Maffei. „Do oblasti přineseme něco kolem 1,7 miliardy dolarů na příjmech. Nejde nám jen o fanoušky, kteří se chtějí dívat. Doufáme, že pro celé Las Vegas to bude mít velký ekonomický přínos; doufáme, že potíže se týkají jen prvního ročníku a v budoucnosti bude vše jednodušší.“

Nuže, rozhodně si nemyslíme, že by byl závod ve Vegas ohrožen. O osudu velké ceny rozhodnou excelovské tabulky. Pokud se po víkendu zjistí, že dukáty se přikotoulely, tak tato “tiskárna na peníze” má svou desetiletou budoucnost zaručenou.

Související zprávy

Diskuze