logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bull zůstává v 75letém větrném tunelu. Plány na výstavbu nového stáhl

Veterný tunel, aerodynamika, Brackley
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala23. 10. 2023

O novém větrném tunelu Red Bullu se mluví už několik let. Po dnešku je však jasné, že ještě několik let toto čekání potrvá. Rakouský tým se sídlem v Milton Keynes stáhl svou žádost o schválení plánů výstavby nového výzkumného centra. Red Bull tak bude i nadále vyvíjet v tunelu z dob nejhlubší studené války.

Podle původních plánů měl nový větrný tunel Red Bullu stát 1,2 až 1,85 miliard korun (50 až 75 milionů eur) a měl v něm být vyvíjen již monopost pro rok 2024. Termíny se však posouvaly a ještě se budou posouvat. Expert F1 na technickou stránku Formule 1 Sam Collins totiž odhalil, že rudí býci své plány pozastavili.

“Větrný tunel Red Bullu udělal krok zpět,” informoval na Twitteru Sam Collins, který se dostal k úředním dokumentům jako první. “Věci se pro větrný tunel Red Bullu v Milton Keynes nevyvíjejí podle plánu. Tým stáhl svou žádost o výstavbu nové budovy. To znamená, že šance na brzké zahájení stavebních prací je nulová.”

“Také to znamená, že nový větrný tunel týmu moc nepomůže s vývojem auta na rok 2025, a že by bylo dost krvopotní ho uvést do provozu tak, aby se dal nějak rozumně využít u Fordem poháněného auta pro rok 2026. Tým tak bude pokračovat ve svém 75letém tunelu ve Twinwoodu,” prozradil inženýr F1.

Čtete správně, větrný tunel Red Bullu je 75 let starý. Už v roce 1946 ho začalo připravovat britské ministerstvo obrany pro potřeby Britského královského letectva, přičemž provoz tohoto výzkumného centra byl ukončen v roce 1994. V dobách největší slávy bylo na tomto místě pět větrných tunelů, které umožňovaly testování aerodynamiky letadel v rychlostech od 130 km/h až po Mach 5. Jeden z těchto tunelů dnes využívá Red Bull.

O důvodech zrušení plánů Red Bull dosud neinformoval, ale věříme, že čtvrteční mediální den v Mexiku nám přinese více odpovědí na tuto záhadu. Red Bull totiž nový větrný tunel bude potřebovat, pokud chce držet krok s konkurenčními týmy. Svoji základnu rozšiřují v Mercedesu, McLarenu i Aston Martinu, a také připravují nové větrné tunely.

Adrian Newey již v roce 2022 avizoval, že Red Bull bude potřebovat nový tunel. “Trvá nám příliš dlouho, než dosáhneme plné rychlosti větru,” upozornil geniální konstruktér. “To nás připravuje o důležitý relevantní čas ve větrném tunelu, na který máme nárok.”

Každý tým smí v tunelu strávit jen předepsaný počet hodin, které upravují současná pravidla. Platí, že čím výš v šampionátu skončíte, tím méně času ve větrném tunelu můžete strávit. Pokud si Red Bull promarní více z toho času prostým čekáním na to, až se jejich stroje rozjedou, ve srovnání s konkurencí bude v nevýhodě. Pravidla totiž stanovují dva časové limity; limit na celkový čas strávený ve větrném tunelu a limit na provoz s plnou rychlostí větru.

“Já bych vše nechal na vývoji přes počítačové simulace CFD,” vyjádřil se tehdy Newey. “Bohužel, na to se nenašlo dostatek hlasů, i když by to bylo udržitelnější.”

Související zprávy

Diskuze