logo F1zpravy.czF1online.sk

Z Albona je skutečný David mezi Goliáši, od bodu ho dělily jen tři desetiny sekundy

Alex Albon
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 10. 2023

Nejvíce zpoceným mužem byl po sobotě v Austinu asi Alex Albon. Zatímco pro většinu účastníků to byl sprint o manažování tempa a pneumatik, pilot Williamsu se na konci řítil do cíle s vidinou jednoho bodu.

Vzpomínáte si, jak Alexe v Singapuru naprosto hloupě a zbytečně sestřelil Sergio Pérez? Tehdy jsme si říkali, že tento bod či dva může mít pro Williams cenu zlata. Albon to trochu napravil v Kataru, když dokonale překvapil konkurenci a ve sprintu získal dva body za sedmé místo. Tento David sváděl boj s Goliáši i v Austinu a téměř se mu opět podařilo proniknout do bodované osmičky.

George Russell se totiž při předjíždění Oscara Piastriho dopustil porušení pravidel a dostal pětisekundový trest. Pilot Mercedesu se v samém závěru zasekl za Carlosem Sainzem na zničených měkkých pneumatikách a Albon jel za bodem jak posedlý. Ke konci zajížděl osobně nejrychlejší sektory a postupně snižoval ztrátu. Z více než sedmi sekund ji však snížil “jen” na 5,3 sekundy a vytoužený bod mu tak unikl o mikroskopické tři desetiny sekundy.

„Posledních pět kol bylo jako kvalifikace,“ řekl po skončení sprintu Albon pro televizi Sky. „Bylo to také vzrušující. Závodíte sami, protože nikdo kolem vás není, ale přesto ve skutečnosti bojujete s ostatními.“

„Je to trochu frustrující. Na sprint jsme obuli čerstvé pneumatiky, věděli jsme, že soupeříme s auty, která jsou od nás rychlejší, ale šli jsme do toho naplno. Pokoušeli jsme se o ten jeden bod, protože v neděli to po startu ze sedmnáctého místa nebude tak jednoduché, ale nezískali jsme ho, což určitě bolí,“ přiznal britsko-thajský závodník.

Jde přitom o velmi podobnou situaci jako v Singapuru a další příklad toho, proč mají pětisekundové penalizace tolik kritiků. Pro piloty rychlejších týmů je totiž často lepší přijmout trest a raději si náskok vybudovat na trati, než zpomalovat a riskovat ztrátu dalších cenných sekund. I když Russell nakonec klesl za Gaslyho a sotva se udržel před Albonem, náskok na Oscara Piastriho, kterého předjel mimo trať, si snadno vybudoval.

„Už jsem o tom předtím mluvil několikrát. Tyto tresty nejsou dostatečně přísné. Viděli jste to i tentokrát v případě Georgea. Ve skutečnosti to potrestá pomalejší auto a pomůže tomu rychlejšímu. Jsem si jistý, že George to věděl, ale řekl si: ‚Více se mi vyplatí dostat pět sekund a získat čas na trati.‘ Tak to prostě funguje,“ prohlásil Albon.

Toho v neděli nečeká nic jednoduchého. Rodák z Londýna je však přesvědčený, že se půjde na dvě zastávky v boxech a „když startujete zezadu, můžete být kreativní, takže možná dokážeme něco vymyslet“. No, nechme se překvapit.

Související zprávy

Diskuze