Rychlé zprávy
Alexovi Albonovi se v neděli povedl manévr, který bude patřit mezi nejlepší letošní sezóny. Během pár desítek metrů si poradil nejen s Danielem Ricciardem, ale také s Estebanem Oconem.
Takhle to vypadalo z jeho kokpitu.
— Views F1 (@ViewsF1) June 9, 2024
Max Verstappen se na VC Kanady zařadil do „klubu 60“. Své vítězství s pořadovým číslem 60 získal dnes. Michael Schumacher to dokázal na VC Velké Británie 2002, Lewis Hamilton v Singapuru 2017.
Max Verstappen becomes the third driver to record 60 Grand Prix victories!
🇬🇧 2002 – Michael Schumacher
🇸🇬 2017 – Lewis Hamilton
🇨🇦 2024 – Max Verstappen#CanadianGP #F1— Lights Out ●●●●● (@LightsOutF1Blog) June 9, 2024
Lando Norris mohl stihnout zastávku v boxech před výjezdem safety caru. Nezareagoval však na tabuli SC, která se před vjezdem do boxů rozsvítila na levé straně.
Tým mu měl dát okamžitě po nehodě Logana Sargeanta příkaz zastavit, bude-li povolán safety car.
McLaren tedy nemůže vinit smůlu, ale své vlastní zaváhání.
Kanadští ochrankáři před pódiovou ceremonií zkonfiskovali všechny polystyrenové tabule DRS, brzdných značek či maršálských sektorů. Fanoušci je většinou rozeberou a ti největší šťastlivci si je odnesou domů.
Canadian security confiscating every single DRS board / brake marker / marshal post sign swiped by the fans on the way down to the podium. I didn’t realise those bits of cardboard were so valuable! #CanadianGP 🇨🇦
— Sean Kelly (@virtualstatman) June 9, 2024
Verstappen o problémech s odpružením: „Neměl jsem žádný specifický problém. Víme, co to je, musíme na tom pracovat. I tak jsme však vyhráli. Máme ještě velký prostor pro zlepšení.“
Sauber pokračuje ve své mizérii i v Kanadě. Po další katastrofální kvalifikaci stáhl tým oba piloty z parc fermé a vyměnil jim zadní křídla. Bottas a Čou tak budou startovat z boxů. Bottas kromě toho vyměnil pohonnou jednotku, čímž překročil maximální povolený počet komponentů pohonné jednotky nasazením nové elektronické řídicí jednotky a baterie.
Both Saubers will start the race from the pit lane for breaking parc fermé regulations because of a change of rear wing specification. In addition, Bottas has exceeded his allowance of engine parts with a new electronics control unit and battery
— Andrew Benson (@andrewbensonf1) June 9, 2024
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur po kvalifikaci tvrdil, že Scuderia v závěru Q2 nenasadila čerstvé měkké pneumatiky, protože už žádné neměla k dispozici. Charles Leclerc říkal něco jiného, a tak jsme přesně nevěděli, která strana tvrdila pravdu.
Ukázalo se, že Vasseur nás trochu zaváděl. Carlos Sainz i Charles Leclerc mají po kvalifikaci po jedné nové měkké sadě.
Během závodu doprovodné série Porsche Carrera Cup v Montrealu intenzivně pršelo. Na mokré trati před poslední zatáčkou ztratil kontrolu nad svým autem Colin Kaminsky a tvrdě vrazil do bariéry.
A heavy crash occurred a few minutes ago during a support race ahead of the #CanadianGP. Colin Kaminsky hit the pit wall barrier hard enough to shift it backwards in the Porsche Carrera Cup North America race.
— DFW F1 Breakfast Club (@DFWF1Club) June 9, 2024
Právě v ikonickém Jerezu v roce 1997 se naposledy stalo, že by nejrychlejší jezdci dosáhli identický čas. V Jerezu měli stejný čas dokonce tři muži – Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen – a i tehdy rozhodla skutečnost, kdo ten svůj zajel jako první. Předtím se to ve F1 stalo ještě čtrnáctkrát, ale jen od 80. let se časy měří na tisíciny sekundy. Například v Brands Hatch v roce 1974 zajeli Niki Lauda a Ronnie Peterson identický čas 1:19.1s, ale ten se měřil „jen“ na celé desetiny.
S kanadským závodem se kryje závod IndyCar na nádherném okruhu Road America. I zde tento víkend pořádně prší. V kvalifikaci na to doplatil i jeden z nejzkušenějších borců Josef Newgarden. Z této tvrdé nehody, naštěstí, vyvázl nezraněný.
Josef Newgarden's on-board camera shows just how vicious his crash was.
Glad he's OK. #INDYCAR pic.twitter.com/V3LXTUy0Dz
— INDYCAR on NBC (@IndyCaronNBC) June 8, 2024
Analýza závodního tempa z dílny F1 pasuje do role favorita Red Bull. Červení býci by v neděli měli mít výhodu 0,18 sekundy na kolo před McLarenem. Těsně za papájovými jsou Ferrari a Mercedesy.
Nová jednotka MGU-K je zřejmě na odpis již po 14 kolech, avizuje Max Verstappen. „Zbytek motoru je v bezpečí, ale takový vývoj nechcete, když nasazujete novou pohonnou jednotku. Způsobila také dost velké škody. Vím, že v průběhu sezóny budu muset přijmout trest.“
Mechanici měli v tréninku problém vůbec odmontovat kryty bočnic a motoru. Aby se dostali k pohonné jednotce, museli sáhnout po brusce.
Zničená jednotka MGU-K mírně poškodila i podlahu a šasi, ale na víkend v Kanadě to nebude mít vliv. Skutečné dopady se objeví až po letní přestávce.
Nico Hülkenberg bude startovat až z devatenáctého místa. Po tréninku vysvětlil, že musel jezdit s neplánovanou konfigurací monopostu. „Nenaměřili jsme tolik přítlaku, kolik jsme měli. Mezi našimi auty byl jistý rozdíl. Pak se nám to nepodařilo opravit, tak jsme zadní křídlo vyměnili a těsně před kvalifikací sáhli po verzi na vyšší přítlak.“
Nastavení však k tomu nebylo optimálně vyladěno, navíc zadní křídlo na vyšší přítlak v Montrealu není vůbec ideální.
Pokud by se to Haasu podařilo napravit ze soboty na neděli a Hülkenberg se vrátil k původnímu zadnímu křídlu, znamenalo by to pro něj start z boxové uličky.
Max Verstappen nakonec nedostal trest za to, že se v boxové uličce natlačil do řady monopostů. Podle FIA na to sice neměl vyloženě nárok, ale splnil podmínku, že se zařadil s ohledem na bezpečnost.
⚠️ No further action on Max's Pit Lane Infrigement.#F1 #CanadaGP pic.twitter.com/TzrQJV6Cll
— RBR News 🇳🇱🇲🇽 (@redbulletin) June 8, 2024
Toto byla opravdu těsná kvalifikace! Na cílové čáře to bylo nesmírně těsné.
Canadian Grand Prix Qualifying Gaps Visualized 🇨🇦👀 pic.twitter.com/d6qYfGnse3
— justf1car (@justf1car) June 8, 2024