Rychlé zprávy
Sauber pokračuje ve své mizérii i v Kanadě. Po další katastrofální kvalifikaci stáhl tým oba piloty z parc fermé a vyměnil jim zadní křídla. Bottas a Čou tak budou startovat z boxů. Bottas kromě toho vyměnil pohonnou jednotku, čímž překročil maximální povolený počet komponentů pohonné jednotky nasazením nové elektronické řídicí jednotky a baterie.
Both Saubers will start the race from the pit lane for breaking parc fermé regulations because of a change of rear wing specification. In addition, Bottas has exceeded his allowance of engine parts with a new electronics control unit and battery
— Andrew Benson (@andrewbensonf1) June 9, 2024
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur po kvalifikaci tvrdil, že Scuderia v závěru Q2 nenasadila čerstvé měkké pneumatiky, protože už žádné neměla k dispozici. Charles Leclerc říkal něco jiného, a tak jsme přesně nevěděli, která strana tvrdila pravdu.
Ukázalo se, že Vasseur nás trochu zaváděl. Carlos Sainz i Charles Leclerc mají po kvalifikaci po jedné nové měkké sadě.
Během závodu doprovodné série Porsche Carrera Cup v Montrealu intenzivně pršelo. Na mokré trati před poslední zatáčkou ztratil kontrolu nad svým autem Colin Kaminsky a tvrdě vrazil do bariéry.
A heavy crash occurred a few minutes ago during a support race ahead of the #CanadianGP. Colin Kaminsky hit the pit wall barrier hard enough to shift it backwards in the Porsche Carrera Cup North America race.
— DFW F1 Breakfast Club (@DFWF1Club) June 9, 2024
Právě v ikonickém Jerezu v roce 1997 se naposledy stalo, že by nejrychlejší jezdci dosáhli identický čas. V Jerezu měli stejný čas dokonce tři muži – Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen – a i tehdy rozhodla skutečnost, kdo ten svůj zajel jako první. Předtím se to ve F1 stalo ještě čtrnáctkrát, ale jen od 80. let se časy měří na tisíciny sekundy. Například v Brands Hatch v roce 1974 zajeli Niki Lauda a Ronnie Peterson identický čas 1:19.1s, ale ten se měřil „jen“ na celé desetiny.
S kanadským závodem se kryje závod IndyCar na nádherném okruhu Road America. I zde tento víkend pořádně prší. V kvalifikaci na to doplatil i jeden z nejzkušenějších borců Josef Newgarden. Z této tvrdé nehody, naštěstí, vyvázl nezraněný.
Josef Newgarden's on-board camera shows just how vicious his crash was.
Glad he's OK. #INDYCAR pic.twitter.com/V3LXTUy0Dz
— INDYCAR on NBC (@IndyCaronNBC) June 8, 2024
Analýza závodního tempa z dílny F1 pasuje do role favorita Red Bull. Červení býci by v neděli měli mít výhodu 0,18 sekundy na kolo před McLarenem. Těsně za papájovými jsou Ferrari a Mercedesy.
Nová jednotka MGU-K je zřejmě na odpis již po 14 kolech, avizuje Max Verstappen. „Zbytek motoru je v bezpečí, ale takový vývoj nechcete, když nasazujete novou pohonnou jednotku. Způsobila také dost velké škody. Vím, že v průběhu sezóny budu muset přijmout trest.“
Mechanici měli v tréninku problém vůbec odmontovat kryty bočnic a motoru. Aby se dostali k pohonné jednotce, museli sáhnout po brusce.
Zničená jednotka MGU-K mírně poškodila i podlahu a šasi, ale na víkend v Kanadě to nebude mít vliv. Skutečné dopady se objeví až po letní přestávce.
Nico Hülkenberg bude startovat až z devatenáctého místa. Po tréninku vysvětlil, že musel jezdit s neplánovanou konfigurací monopostu. „Nenaměřili jsme tolik přítlaku, kolik jsme měli. Mezi našimi auty byl jistý rozdíl. Pak se nám to nepodařilo opravit, tak jsme zadní křídlo vyměnili a těsně před kvalifikací sáhli po verzi na vyšší přítlak.“
Nastavení však k tomu nebylo optimálně vyladěno, navíc zadní křídlo na vyšší přítlak v Montrealu není vůbec ideální.
Pokud by se to Haasu podařilo napravit ze soboty na neděli a Hülkenberg se vrátil k původnímu zadnímu křídlu, znamenalo by to pro něj start z boxové uličky.
Max Verstappen nakonec nedostal trest za to, že se v boxové uličce natlačil do řady monopostů. Podle FIA na to sice neměl vyloženě nárok, ale splnil podmínku, že se zařadil s ohledem na bezpečnost.
⚠️ No further action on Max's Pit Lane Infrigement.#F1 #CanadaGP pic.twitter.com/TzrQJV6Cll
— RBR News 🇳🇱🇲🇽 (@redbulletin) June 8, 2024
Toto byla opravdu těsná kvalifikace! Na cílové čáře to bylo nesmírně těsné.
Canadian Grand Prix Qualifying Gaps Visualized 🇨🇦👀 pic.twitter.com/d6qYfGnse3
— justf1car (@justf1car) June 8, 2024
Jak je to možné, že George Russell a Max Verstappen zajeli identický čas? Tato vizualizace nám prozrazuje, že většinu kola byl ve výhodě Max Verstappen. Mercedes však zabral v posledním sektoru. Na rovince měl Russell vynikající tempo, což může souviset také s tím, že Max Verstappen musel po pátečních problémech nasadit starou pohonnou jednotku.
Canadian Grand Prix lap time comparison between:
🇬🇧George Russell
🇳🇱Max Verstappen#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/ixzSiolSYx
— FORMULA ADDICT (@Formuladdict) June 9, 2024
Reportér Sky Sports Ted Kravitz prozradil, že Formule 1 ve skutečnosti neměří časy na tři, ale na čtyři desetinná místa.
Někdo na ředitelství závodu tedy ví, jestli byl rychlejší George Russell nebo Max Verstappen. V pravidlech je však zakotveno, že při posuzování časů se berou v úvahu jen tři desetinná místa, a tak Russell získal pole position díky tomu, že kolo odjel dříve.
PR manažerka Ferrari ukazovala Charlesovi Leclercovi vyjádření, kterého se měl držet po kanadské kvalifikaci. Monačan odmítl verklíkovat bezduchá vyjádření: „Já řeknu, co budu chtít.“
Charles Leclerc in the media pen after qualifying for the Canadian GP 2024
Kdyby se Georgeovi Russellovi podařilo poskládat do jednoho kola své tři nejlepší sektory, zajel by čas 1:11,742.
I Max Verstappen by se v tom případě zlepšil, ale na pole position by mu čas 1:11,979 nestačil.
🚨FASTEST SECTOR TIMES IN CANADA QUALY
S1 – VER 19.987s
S2 – HAM 22.642s
S3 – RUS 28.971sAs the lap progresses, McLaren becames faster.
S2 is the biggest issue for Red Bull. pic.twitter.com/1Ho11e4kNe— Holiness (@F1BigData) June 8, 2024
George Russell oslavil kvalifikační vítězství svou tradiční pózou, kterou se proslavil: stojíc na monopostu roztáhl ruce.
The intro pose returnssssssss 😁💙 pic.twitter.com/PUrEwX9B7o
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) June 8, 2024