Rychlé zprávy
Novináři na tiskové konferenci požádali jezdce, aby navrhli, jak vylepšit sprintové víkendy. “Změňme je jen na normální víkendy, prosím,” říká Max Verstappen. “Nezajímají mě žádné změny. Nelíbí se mi to.”
Felipe Massa se objevil na okruhu. F1 ho požádala, aby do Sao Paula nechodil jako ambasador sportu. Jako soukromá osoba má vstup, samozřejmě, povolený.
catching up pre race 🤝#BrazilGP pic.twitter.com/iM98JtURJ8
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) November 4, 2023
Esteban Ocon odmítá, že by způsobil kolizi ve sprintovém rozstřelu. “Slyšel jsem lidi říkat, že jsem ztratil kontrolu nad autem, ale to prostě není pravda. Všichni jezdci v paddocku takhle korigují své auto, dokonce i Lando při svém nejrychlejším kole korigoval monopost a byl v té zatáčce širší. Fernando zatáčel doleva uprostřed zatáčky a nenechal mi dostatek prostoru, takže to skončilo kolizí. Na konci dne však na tom nezáleží, co se stalo, stalo se. Pokračujeme dál a soustředíme se na závod.”
Tohle by se stalo jezdci bez ochrany hlavy a krku. Systém HANS chrání krk jezdce tím, že po nárazu mu brání příliš se předklonit. Tím předchází potenciálnímu poškození páteře či nárazu hlavy o volant, resp. kokpit.
Protecting the drivers neck in a frontal crash is the HANS device.
This video shows how extreme a crash can be.
Without HANS the neck extends causing injury and even hitting the steering wheel!
Thread…#F1 #f1tech #BrazilGP pic.twitter.com/3eFqjVtXHi— Craig Scarborough (@ScarbsTech) November 4, 2023
Přehled nejrychlejších sektorů dnešní kvalifikace: Lando Norris vládne ve druhém a třetím sektoru, ztrácel pouze v prvním úseku.
Sprint Shootout Session Best Sector Times #F1 pic.twitter.com/lczpRgXfwq
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) November 4, 2023
V Sao Paulu je dnes mnohem hezčí počasí než v pátek. Slunce svítí a čeká nás nový den.
Sprint Saturday – and the weather is just a little better than last night. #F1 #F1Sprint #BrazilGP pic.twitter.com/ozFPlgJIRy
— Phillip Horton (@PHortonF1) November 4, 2023
V souvislosti s tématem tančícího výfuku Ferrari se objevila i taková zajímavá fotografie, která může vysvětlovat, proč si výfuk Red Bullu udržuje tvar.
Uvnitř totiž najdeme vyztužení, které brání deformacím ve vertikálním směru. Je možné, že něco podobného najdeme i ve výfucích ostatních vozů… Snad s výjimkou Ferrari.
Credit to @xavigazquez for this photo. Here we can see that the RB19 even has an internal support cross inside the pipe, as well as a lower support. I wonder if these are present in the other cars as well? pic.twitter.com/46XVZFOVdc
— Dr Obbs (@dr_obbs) November 4, 2023
Pojďme si porovnat kvalifikační kolo Maxe Verstappena a Charlese Leclerca. Tato vizualizace nám odhalí, kde Verstappen ztrácel a kde získával.
São Paulo GP qualifying lap time comparison between:
🇳🇱Max Verstappen
🇲🇨Charles Leclerc#F1 pic.twitter.com/1YcPyLUZRP
— FORMULA ADDICT (@Formuladdict) November 4, 2023
Expert na techniku F1 Sam Collins odhalil takový zajímavý jev. Výfukové potrubí Ferrari doslova tančí. Při nárazech vozu na trať se jeho tvar mění z kruhu na vejce.
Určité vibrace jsou patrné i na ostatních vozech, ale u žádného jiného není deformace výfukového potrubí tak dramatická jako u Ferrari.
One to watch, F1TV TechTalk with @NorthHertsSam covering tech stories over the past week and this….. 😮https://t.co/02IJ5GjCq1 pic.twitter.com/c1eo4KHgTR
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) November 4, 2023
Paddock v Imole se v této sezóně ocitl pod vodou již podruhé. Řeka Santerno se vylila ve čtvrtek po silných deštích.
After heavy rain, the #Imola paddock is flooded again, for the second time this year. #F1
➡️ https://t.co/7UcIXgbJmU pic.twitter.com/jEW4iLzjcE
— Steffen Dietz (@sdietzf1) November 3, 2023
Max Verstappen nebyl v pátek úplně spokojen s vyvážením vozu. Na začátku Q1 inženýrovi hlásil, že vůz “skáče jako klokan”.
“Na hrbolatých úsecích to bylo trochu těžší,” přiznal Max Verstappen. Nevím proč, protože jsme auto výrazně nezměnili.”
Inženýři to budou muset vyřešit. Nezapomeňme, že takové nárazy mohou po závodě znamenat i nadměrné opotřebení desky podlahy a teoreticky i diskvalifikaci. “Musíme to pochopit, protože na nerovnostech to nebylo příliš pohodlné. Ale snažili jsme se s tím nějak vypořádat.”
Tak se na to podívejme: Tady je přehled zbývajících pneumatik před sprintem a nedělnou grand prix.
Gomme disponibili dopo le qualifiche, si profila anche per quest'anno (ormai uno standard) gara a due soste possibile Media – Media – Hard 🟡-🟡-⚪️ o
Media – Hard – Media 🟡-⚪️-🟡#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/UywXfGox9m— Sala Stampa Racing (@SalaStampRacing) November 3, 2023
Vypadá to, že páteční Q1 byla nejtěsnější v historii tohoto kvalifikačního formátu. Prvních šestnáct jezdců dělilo 0,497 sekundy, což se od VC Bahrajnu 2006 ještě nikdy nestalo.
According to a @michelemerlino deep data dive, the 0.497s margin between P1 and P16 in Q1 today was the closest since this qualifying format was first adopted at the beginning of 2006 #BrazilGP
— Sean Kelly (@virtualstatman) November 3, 2023
Lance Stroll v pátek definoval, co je to anomálie. Jeho posledních sedm startovních pozic vypadá následovně: 20-DNS-17-16-20-20-3.
Tato tribuna to konstrukčně zvládla, ale nevydržela to plachta, kterou ji měla zakrývat.
My BiC, I don’t think anyone has to be an aerodynamicist to know the last place you want to be in a wind storm is inside a GIANT PARACHUTE! 😱😱😱 https://t.co/sjcYSzoAC5
— Dr Obbs (@dr_obbs) November 3, 2023
— Simon (@publogic) November 3, 2023